Vårdar en Klippo åt en bekant, det står Klippo Excellent XTS med tydliga bokstäver på märkskylten. Behövs lite nya wirar, luftfilterpackning och nån skruv till kåpan etc.

Men när jag söker Husqvarna’s hemsida efter reservdelar så finns det ingen Klippo Excellent XTS.
Det finns en massa andra Excellent modeller; Excellent, Excellent H, Excellent S, Excellent SE, Excellent SH men ingen XTS.

Nån som känner till skillnaden mot XTS och dom andra modellerna? Vilken är mest lik?
 
Jag har enbart ägt Klippoklippare men Excellent XTS, mer känd under namnet QUANTUM XTS 40 resp 45. Lite beroende på om det är 48 cm bredd eller 53 cm klippbredd på klipparen, har jag faktiskt aldrig ägt någon. Däremot är jag tämligen säker på att så gått som samtliga Klippo motorklippare sitter det antingen "rak" mulcherkniv på eller sk "cross-cut" kniv. UTOM på Quantumklipparna där det sitter "KNIVTALLRIK". Troligen sitter det knivtallrik på någon annan Klippomaskin också som jag inte minns på rak arm.
 
  • Gilla
Grundlös
  • Laddar…
Nu är jag inte expert på Klippo även om jag har ett antal, inklusive en Excellent, 2005. Ser att det funnits Excellent XTS, kanske förr 2000. Luftfilter har att göra med vilken motor som sitter i, 99% en Briggs om den är från före 2000. Vilken motor som sitter på får man fram genom det som är instansat på motorn. Sen söka på Briggs hemsida. Gissar att det är ett pappersfilter, blå eller svart gumma runt.

Ibland slutas det göras reservdelar i orginal till själva klipparen vilket kan göra att du inte hittar den hos Hqa. Men undrar om tex vajrar kan skilja sig från andra excellent. Motor, om briggs inget problem, hittar delar till mina gamla Klippo G7s Briggs Quantum max utan problem. Vajer/vajerhölje går att fixa själv i värsta fall.

Jag skulle notera(vilket du gjort) vad som står
på den vita stickern, klippos, samt instansat nr på motorn. Sen höra av mig till en bra nätbutik via mail. Jag handlar en hel del från Reservdelaronline, alltid bra hjälp från Jocke där:) men finns flera.
 
Öland4ever Öland4ever skrev:
Jag har enbart ägt Klippoklippare men Excellent XTS, mer känd under namnet QUANTUM XTS 40 resp 45. Lite beroende på om det är 48 cm bredd eller 53 cm klippbredd på klipparen, har jag faktiskt aldrig ägt någon. Däremot är jag tämligen säker på att så gått som samtliga Klippo motorklippare sitter det antingen "rak" mulcherkniv på eller sk "cross-cut" kniv. UTOM på Quantumklipparna där det sitter "KNIVTALLRIK". Troligen sitter det knivtallrik på någon annan Klippomaskin också som jag inte minns på rak arm.
R RobbanMar skrev:
Nu är jag inte expert på Klippo även om jag har ett antal, inklusive en Excellent, 2005. Ser att det funnits Excellent XTS, kanske förr 2000. Luftfilter har att göra med vilken motor som sitter i, 99% en Briggs om den är från före 2000. Vilken motor som sitter på får man fram genom det som är instansat på motorn. Sen söka på Briggs hemsida. Gissar att det är ett pappersfilter, blå eller svart gumma runt.

Ibland slutas det göras reservdelar i orginal till själva klipparen vilket kan göra att du inte hittar den hos Hqa. Men undrar om tex vajrar kan skilja sig från andra excellent. Motor, om briggs inget problem, hittar delar till mina gamla Klippo G7s Briggs Quantum max utan problem. Vajer/vajerhölje går att fixa själv i värsta fall.

Jag skulle notera(vilket du gjort) vad som står
på den vita stickern, klippos, samt instansat nr på motorn. Sen höra av mig till en bra nätbutik via mail. Jag handlar en hel del från Reservdelaronline, alltid bra hjälp från Jocke där:) men finns flera.
Det är en Briggs Quattro 40, stor fin logga över hela fläktkåpan. Inga problem att få delar till gammal Briggs, dom har ju sålts i miljontal.

Var i kontakt med en stor handlare och dom sa samma sak som Husqvarnas hemsida, XTS finns inte i systemet. Köpte en vajer till den som bara hette Excellent (utan XTS som efternamn). Rätt fäste i bägge ändar och rätt fäste i höljet så att den gick fint att montera i spakhuset och nere på motorn. Men själva vajern var löjligt mycket för lång, typ 10-15cm. Klämde den med en skruv genom hålet i handtaget för att få rätt längd, funkar fint men är fult. Snackade med en meck på samma ställe lite senare och han tipsade mig om att den finns Z krokar med skruvfäste för wire. Då kan man korta vajern.

Ser nu att det finns kompletta GDS kit för gräsklipparwire med ändhylsor och Z krok etc.
Kanske skaffar jag en skruvbar Z krok nästa sommar när jag är i närheten av den klipparen igen.
 
  • Gilla
RobbanMar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.