Hittade en Klippo Excellent H (med Hondamotor) från 2016 där säljaren upplyser om att klipparen funkar bra MEN den har oljeläckage på kamaxeln.
Någon som har någon uppfattning om orsaken till oljeläckaget samt om det kan bli kostsamt för en verkstad att fixa felet? Kan annars kanske vara ett hyfsat köp förutsatt att inte verkstadskostnaden och reservdelar rasar iväg.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, nån kamaxel bör inte sticka ut nån stans på en sån där motor.
Om det fuktar lite är det inget att bry sig om, bara hålla koll på oljenivån.
 
Kamaxel eller vevaxel, det är så lätt att blanda ihop. Men är det oljeläckage på kamaxeln är det en så märklig konstruktion att jag skulle avstå att köpa klipparen.
 
  • Gilla
  • Haha
Kasken och 1 till
  • Laddar…
S sk007 skrev:
Kamaxel eller vevaxel, det är så lätt att blanda ihop. Men är det oljeläckage på kamaxeln är det en så märklig konstruktion att jag skulle avstå att köpa klipparen.
Eftersom jag själv bor utanför Kalmar så är det ju inte så lång bit upp till Vetlanda för att hämta klippare. Men självklart har du rätt. Så oteknisk som jag är och inte mekar med motorgräsklippare själv utan är tvungen att lämna bort allt till reparatörer som tar uppåt 1K kronor i timman så bör ju objektet jag lägger bud på och vinner vara helt perfekt.

Dessutom är det Excellent H modellen så det sitter Hondamotor på den. Och den är väl knappast mer lättmekad än gamla B&S-motorn kan jag tänka.
 
Isakare Isakare skrev:
Ja, nån kamaxel bör inte sticka ut nån stans på en sån där motor.
Om det fuktar lite är det inget att bry sig om, bara hålla koll på oljenivån.
Känns alltid tryggare att köpa en helt perfekt klippare som är fin från början. :)
 
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Känns alltid tryggare att köpa en helt perfekt klippare som är fin från början. :)
Ja, kanske bättre att satsa på ett säkert kort, och köpa en med B&S.
Vet att Hondamotorerna går finare, men jag tror tyvärr inte de slår äldre B&S i hållbarhet.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ja, kanske bättre att satsa på ett säkert kort, och köpa en med B&S.
Vet att Hondamotorerna går finare, men jag tror tyvärr inte de slår äldre B&S i hållbarhet.
Jag menar inte att en Klippo Excellent H med Hondamotor på något sätt är sämre än en Excellent med B&S-motor. Den är garanterat avsevärt bättre. Jag köpte själv en Excellent H för ett par år sedan i "nyskick". Fastighetsägaren av en fritidsfastighet hade köpt klipparen ny 2020 och kört den max 5 timmar. Sedan avled han den vintern. Sonen ärvde fastigheten och sålde av med allt lösöre inkl klipparen innan han sålde själva fastigheten. Sonen hade ju bevisligen noll koll på hur mycket än Excellent H i nyskick är värd så jag köpte den på direkten.

Men eftersom jag klipper åt vänner och bekanta i vårt område inkl samfällighetsföreningen så måste jag ha MINST två fullt fungerande klippare. Helst tre om en skulle bli något problem med. Tar man på sig ett uppdrag så är det ju min plikt att fullfölja dom. Det enda strul som får uppstå är om det skulle bli ex extremt regnig sommar då jag helst inte klipper regniga blöta gräsmattor. Men det är sådant jag får diskutera mig fram med fastighetsägarna.

Därför är jag nästan alltid på jakt efter bra fina fullt fungerande Klippo gräsklippare och fina röjsågar, i nyskick fast till löjligt lågt pris :)

Sedan om nya Excellent H lär bli lika långlivade som de gamla B&S-maskinerna har blivit vet vi nog först om kanske 20 - 30 år. Man kan ju dra jämförelsen med dagens bilar om de lär rulla lika länge som ex gamla Volvo 240- och 740-serien har gjort? Svaret på den frågan är nog dessvärre NEJ! :(
 
  • Gilla
Kasken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.