Hej!

Har precis köpt en Klippo Excellent H med Hondamor och ska klippa gräset åt en släkting vars gräs har växt sig superhögt. I manualen/bruksanvisningen står...

Avtagbar insats. Demontering av mulchervägg gör att maskinen fungerar som en bakutkastare som klipper effektiv när gräset är högt.

Avtagbar insats
Kåpan är försedd med en avtagbar insats. Om gräset är högt eller tjockt går klippningen lättare om du tar bort insatsen. Allt för att du ska få perfekt resultat vid olika klipptillfällen.


Min fråga är - hur går detta till?
 
Det sitter en liten grå plastvinge som är 2-3 cm hög i bakkant. Den sitter med 4 eller 5 skruvar. Bara att skruva loss och ta bort vingen.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det sitter en liten grå plastvinge som är 2-3 cm hög i bakkant. Den sitter med 4 eller 5 skruvar. Bara att skruva loss och ta bort vingen.
Sitter dessa skruvar på ovansidan av klipparen eller sitter de under klipparen där cross-cut kniven sitter?
 
Vingen sitter skruvad i aluminiumkåpan i bakkant närmast dina fötter när du klipper. Det är en liten grå plastbit, inte mkt för världen. Kanske är den demonterad redan?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vingen sitter skruvad i aluminiumkåpan i bakkant närmast dina fötter när du klipper. Det är en liten grå plastbit, inte mkt för världen. Kanske är den demonterad redan?
Start tack för ditt svar och hjälp. Får kolla upp detta imorgon. Gräset sägs vara ca 80 cm högt så det är väl tveksamt om en vanlig motorgräsklippare rår på så pass högt gräs - med eller utan denna mulchervägg.

Är lite försiktig med att vicka klipparen för mycket både framåt, bakåt eller åt sidorna med tanke på oljan så inte den rinner in i förgasaren eller någonstans där den inte bör vara. Att man ska lossa tändstiftskabeln fattar jag så inte en allvarlig olycka inträffar.

Än en gång, tack för ditt svar. Nu väntar lite fotboll på tv. :)
 
A
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Start tack för ditt svar och hjälp. Får kolla upp detta imorgon. Gräset sägs vara ca 80 cm högt så det är väl tveksamt om en vanlig motorgräsklippare rår på så pass högt gräs - med eller utan denna mulchervägg.

Är lite försiktig med att vicka klipparen för mycket både framåt, bakåt eller åt sidorna med tanke på oljan så inte den rinner in i förgasaren eller någonstans där den inte bör vara. Att man ska lossa tändstiftskabeln fattar jag så inte en allvarlig olycka inträffar.

Än en gång, tack för ditt svar. Nu väntar lite fotboll på tv. :)
bakåt handtagen är lugnt.. iövrigt aj aj
 
Kanske @Bocken Bruse fick bort sin Mulcherplugg. I vilket fall så lägger jag med en bild från manualen där det framgår att man skruvar från ovansidan och att det är 2 skruvar som ska bort.

Illustration som visar montering av en mulcherplugg på en gräsklippare, med fokus på två skruvar från ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.