Hej hej,

förra våren köpte vi en Klippo comet sh med honda motor.

Har gått fint senaste året, men i förrgår klippte jag av rubbet, så efter 2 timmars körning precis innan jag ska lägga ner så börjar den dra ojämnt och emellanåt vid en sån dipp kast ut lite svart rök...

jag körde på kankse 4-5 min till och klippte av det sista och var trött o drog på skygglapparna o gömde den i förrådet..

börjar ju dock inse att jag borde nog starta den och kolla hur den mår innan det är dags att kapa gräset igen..

några tips på saker jag bör vara uppmärksam på? typiska problem?
har bytt tändstift förra året, kanske ska testa igen, men borde väl inte vara något som föråldras så jäkla snabbt?
 
Kanske har olja från vevhuset kommit in i förbränningsrummet om du har tippat den för mycket eller vänt den uppoch ned vid rengöring ed. Prova att byta olja i vevhuset samt dränera bensintanken och fyll på med ny bensin. Kanske något allvarligare fel men det skadar inte med en enkel service.
 
Hej!
Tack för svaret. Har inte lutat den nämnvärt men nu när du säger det hade jag kanske 5 min innan problemen började märkas precis fyllt på med bensin..

Vad menar du byta olja i vevhuset? Är det bra byta olja som vanligt eller något mer man ska fixa alltså?
 
Honda är precisionsmotorer som är lite mer känsliga för smutsigt luftfilter och smuts i förgasare. Jag fyllde för mycket olja och efter en tid började den gå dåligt. Det var oljeavlagringar i luftmunstyckena (dubbelförgasare på min). Nyligen började den ryka igen vid belastningsökning och då var luftfiltret smutsigt. Satte i nytt idag och den gick perfekt med låg förbrukning igen.
Rykandet pga förgasare uppstår när varvtalsregulatorn drar på för ökad belastning.
Smutsigt luftfilter ger mer hög förbrukning och lite allmänt dålig gång.
Det där munstycket heter kanske lågfarts?
Sitter bakom mässingplugg man får borra ut. Kolla min blogg så förstår du.
http://stiga-park.blogspot.com/
 
Redigerat:
Bara byta olja som vanligt menade jag. Kanske har du för mycket olja i vevhuset så att den trycks ut i förgasaren eller luftfiltret. Fixade en gräsklipparmotor en gång där de som hade den hade fyllt i olja ända upp till bredden, alltså inte kontrollerar nivån på oljestickan. Den motorn rykte duktigt. Tror inte du behöver fippla med några munstycken. Det räcker med lite vanlig service typ byta olja, luftfilter och tändstift.
 
Hej,

ok, ska testa byta olja. har inte överdrivet mycket i men ändå.
Tog bort luftfiltret och märkte att om jga kör igång den utan filtret så går det ifnt.. så något med det är det ju... men varför den sotar igen så snabbt i så fall undrar jag dock...
 
Skitigt/igensatt filter vilket gör att motorn chokas kanske, då kan det bli sådär.

edit: men det tipset fick du ovan ser jag nu! :)
 
Det finns ett service kit till den motorn med tändstift, tändstiftnyckel, olja samt luftfilter. Granngården tex säljer det hos mig. Har för mig det låg på ca 250-300kr. Kanske värt ett försök.
 
Jag känner väl igen TS symptom och det är inte svartrök i största allmänhet utan tvekan med efterföljande svartrök när varvtalsregulatorn ska gasa på för att kompensera för ökad last. På min Honda betyder det smuts i munstycken.
Allmänt bluddrig gång och lukt som av för fet blandning är smutsigt luftfilter.
De enkla diagnoserna har funkat under 200 timmars gång på min Honda GCV530. Visserligen större än GCV135/160/190 men samma principer.
 
  • Gilla
Emil95
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.