Jag kommer förmodligen köpa en Klippo Comet med Hondamotor. Är dock lite nyfiken på klippresultatet, förr i tiden kunde man lätt se spår efter Klippo i form av en massa "gräskorvar" efter klippning. Hur är det med dagens maskiner?

En säljare menade att de gamla maskinerna var utrustade med en annan typ av kåpa, en lägre modell med mindre volym. Detta gjorde att knivarna inte hann finfördela gräset och sprida ut det över mattan.

De nya maskinerna har betydligt högre kåpor och knivarna hinner således mala ner allt gräs ordentligt - vips ska korvarna vara borta!

Nej, jag vet att det också hänger på hur högt gräs man klipper och hur lågt ställd klipparen är. Det måste ju finnas lite höjd kvar på stråna att fördela ut klippet på så att säga...

Alltså: hur är det med korvar efter dagens maskiner? :)

Tacksam för svar!
 
Kör Comet och det blir inga korvar, inte ens vid tjockt gräs, men klippet syns ju naturligtvis om gräset är högt och tjockt.
 
Det låter bra!!! Har inga problem med att klippet syns, bara det inte korvar sig. Generellt tror jag att jag väntar lite för länge med att klippa, men tyvärr kan man ju inte alltid passa in klippning och uppehåll. Brukar ju börja regna den dagen som det ska klippas... :)

Det lutar starkt åt att det kommer bli en "evighetsmaskin".
 
Kör också en comet med hondamotor, enda gången det blir korvar är när jag kör för lågt och gräset är för högt, men det är ju mer ett användarfel =)
 
Jag har en Klippo Comet från -08 (med Hondamotor) och till den var det en plastlist under kåpan som ska sitta där om man vill ha multching och skruva bort den om man vill ha mer av utkastsmodellen. Jag valde det senare för att jag klipper sällan gräset på landet så det hinner blir högt. Och så klart blir det ju inte särskilt finfördelat då. Bytte även till annan kniv just för att fokusera på klippandet och inte på att finfördela.

Jag ville ha Cometen för att det var en stor motor och stor klippbredd och ett grepp för att ändra höjdinställningen vilket jag gör hela tiden för att anpassa till gräshöjd och den ojämna f.d. betesmarken jag klipper. Nackdelen är att den är lite för tung för att finlira utan drivningen på, d.v.s. hålla på och jucka fram och tillbaka under buskar etc. Då finns det smidigare klippare. T.ex. min gamla Klippo Excellent utan drivning. Nättare och lättare än Cometen.
 
Klippbredden är viktig för mig. Mest mentalt antar jag, tidsvinsten lär ju bli minimal.
Visst finns det säkerligen smidigare klippare att "jucka" med, men storleken stör inte lika mycket så länge klipparen är rejält ihopskruvad och har vällagrade hjul.
Min nuvarande Partner (som kostade en bråkdel av Klippon, "you get what you pay for") är ranglig och racklig, med stora värdelösa bakhjul som vobblar och jazzar fram och tillbaka. Hjulen pekar snett och är dåligt lagrade...
Inbillar mig att denna pjäs (Partnern alltså) är jobbigare att hantera p.g.a. den vinglar fram och tillbaka.

---> sveaman: Plastlisten du nämner verkar heta "Mulcherplugg/mulchervägg" på dagens maskiner? Demonteras baktill på kåpan och gör klipparen till lite mer bakutkastare...
 
Cometen är som en stridsvagn. Bara driver på, inga vibrationer och tyst motor. Och det där med att ranglig och racklig och vingla känner jag absolut inte igen trots väldigt ojämn mark. Hur stadig och stabil som helst. Väl värd pengarna enligt min mening, det svider lite när man betalar men sedan tänker man inte på det eftersom man blir så nöjd.
 
Sådär, nu är 1 st Klippo Comet GCV inhandlad! :) Har endast provstartat skönheten och gått några repor på gräsmattan. Nu väntar jag bara på att gräset ska växa så man får premiärklippa på riktigt!!! :)
Första intrycken är hur som helst mycket bra - motorn hörs ju knappt i jämförelse med gamla klipparen...! :)
 
knicklas skrev:
Sådär, nu är 1 st Klippo Comet GCV inhandlad! :) Har endast provstartat skönheten och gått några repor på gräsmattan. Nu väntar jag bara på att gräset ska växa så man får premiärklippa på riktigt!!! :)
Första intrycken är hur som helst mycket bra - motorn hörs ju knappt i jämförelse med gamla klipparen...! :)
Hur är andra intrycket då?
 
Andra intrycket... Jo, jag har nu klippt ca 3 timmar med den. Helhetsintrycket är att den verkar vara smidd ur ett enda stycke! Oerhört stabil och gedigen. Hondamotorn är en fröjd att jobba med - mycket behaglig ljudnivå jämfört med t.ex. en äldre B&S. Jag kommer enbart köra på Aspens miljösoppa och då blir ju dessutom lukten annorlunda på ett bra sätt...
Möjligtvis skulle självdriften varit snabbare, igår när jag klippte knuffade jag Cometen manuellt istället eftersom jag gärna går snabbt när jag klipper.

Den får dock lite problem på den delen av gräsmattan som är nylagd. Där rullade vi ut färdigt gräs för omkring en månad sedan och efter idogt vattnande växer naturligtvis det som gräs (...!) där. Tätt tätt mellan stråna och ordentligt frodigt. P.g.a. tätheten i mattan har den svårt att trycka ner klippet mellan stråna, men det har å nog andra sidan inte med klipparen att göra. På detta område skulle jag behöva klippa oftare helt enkelt...

Sammanfattning:
+ Byggkvalitet
+ Materialval / konstruktion
+ Ljudnivå
+ Lättstartad
+ Relativt soppasnål

- Det svarta gummihandtaget färgar av sig på händerna.
- Lite långsam självdrift enligt mig.

Jag är mycket nöjd med mitt köp, trots den hyfsat saftiga prislappen! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.