Staffans2000
Jag "hjälper" min granne, vars klippo endast gick om man flödade hela tiden ( med gummitutan ). Felet verkade vara att förgasarspjället stod vidöppet hela tiden = låg gashastighet.
Efter justering av armen som är fastsatt i varvtalsregulatoraxeln gick motorn av sig själv men ojämnt och på höga varv, samt vid "gasreglering" via gashandtaget hände inte mycket, varvtalet ändrades endast lite.
Efter en del justerande fick jag den att gå saktare på tomgång, men då gick den inte mycket fortare på fullgas. Alltså - låg tomgång = låg fullgas. Hög tomgång = hög fullgas.
En av de saker som förbryllar mig är att varvtalsregulatorarmen (inga särskrivningar här inte) inte är fjäderbelastad, utan helt lealös vilket får till följd att förgasarspjället inte är stängt vid avstängd motor.

Hälsningar: han, vars ryckte står på spel.
 
Gasspjället ska stå fullt öppet vid avstängd motor, för då tror varvtalsregulatorn att varvtalet är för lågt!
 
Jag tror att om du återställer justeringen av varvtalsregulatorn till där den var från början och rensar ur "vintersmolket" från flottörhus och huvudmunstycke (rakt upp i linje med skruven som håller flottörkoppen) så har du närmat dig felkällan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.