Hur ofta händer det (frågan riktas till elektriker) att ni klipper bort stickproppar och ansluter apparater fast?
Handdukstorkar, duschkabiner m.m.
 
Ofta.
 
Beror ju på om det behövs, för att träda genom hål, e.dyl. Jag klippper ju inte för att det är kul... ;)
 
Mikael_L
Som icke elektriker kan jag också svara: "När det behövs eller blir enklast!"
Senast inom 230V el så var det för fast anslutning av tvättmaskin i badrum utan JFB.
På den sladden fick jag sen montera en stickpropp igen, nu när tvättmaskinen skulle parkeras i vårt hus.

Fråga, ser du själv några problem med att klippa proppen?
 
  • Gilla
Max Meadows
  • Laddar…
Är inte elektriker, men elektrikern som kopplade in tvätt och torktumlare hos oss klippte sladdarna och gjorde en fast inkoppling i en utanpåliggande dosa. Iofs var det säkert enklast för honom, för dosan fanns redan på plats sedan förra maskinen.
 
Mikael_L
b8q skrev:
Är inte elektriker, men elektrikern som kopplade in tvätt och torktumlare hos oss klippte sladdarna och gjorde en fast inkoppling i en utanpåliggande dosa. Iofs var det säkert enklast för honom, för dosan fanns redan på plats sedan förra maskinen.
Är det utan JFB så var det kanske det enda rätta. Ja det beror alltså på hur man bedömer rummet ifråga.
 
Jag ser 2 "eventuella" problem!

1. Att tillverkaren av apparaten kan vägra garantiåtgärder vid ev fel, då man har ändrat ursprungskonstruktion.
2. Att försäkringsbolag kan vägra/jämka ersättning vid ev skador.

Jag säger inte att så är fallet. Är bara orolig att så kan det bli. *


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



* Orolig då jag själv skulle behöva klippa bort stickproppen till en handdukstork.
 
Intressant fundering. Jag tror faktiskt att man har nollat garantin (och ev ce-märkning) om det inte uttryckligen står i instruktionerna att man får klippa sladden för alternativ inkoppling.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Intressant fundering. Jag tror faktiskt att man har nollat garantin (och ev ce-märkning) om det inte uttryckligen står i instruktionerna att man får klippa sladden för alternativ inkoppling.
Så tror jag med. Men jag kan ha fel.
Därför följer jag denna tråd noga :)
 
Mikael_L
mariatherese skrev:
Intressant fundering. Jag tror faktiskt att man har nollat garantin (och ev ce-märkning) om det inte uttryckligen står i instruktionerna att man får klippa sladden för alternativ inkoppling.
Den här frågan har varit upp några ggr tidigare i forumet. Vi har väl aldrig nått konsensus kan man väl säga ;) Men jag och många andra är rätt säkra på att vare sig garantier eller CE-märkning är i fara.

Om tillverkaren/säljaren skall kunna neka garanti under första året så måste dom bevisa att felet inte beror på ett ursprungligt fel i produkten. Så om reklamationen inte rör stickproppen i sig så har dom nog en oändlig uppförsbacke att bevisa att t.ex. ett lager i en motor eller en IC-krets (en tautologi eller hur?) har gått sönder pga den avklippta stickproppen.
De följande två åren tycker jag dessutom är ganska likvärdiga bevismässigt.

Vad det gäller CE-märkningen så är det ju så att en skyddsjordad apparat är ju uppmätt (påstrålad och utstrålad EMC) med skyddsjorden ansluten. Och utan skyddsjorden ansluten är det diverse apparater som inte längre klarar normerna. Och det kommer givetvis varenda tillverkare ta upp till sitt försvar om någon klagar på EMC-prestande med apparaten ojordad. Och det med all rätt, och tillverkaren vinner antagligen en sån tvist lätt.

Men om man klipper stickproppen men ändå jordar som sig bör (om det nu är en skyddsjordad apparat) så är detta en ren ickefråga. Apparaten kommer EMC-mässigt fungera likadant.
Jag vet liksom inget inom de CE-normer (eg direktiv och harmoniserande standarder) som stipulerar en visst anslutningsdon, därför bör CE-försäkran fortfarande gälla om det endast gäller en sådan förändring.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Finn inte garantin villkorat med att man skall använda maskinen i enlighet med instruktionerna? Vid ett eventuellt ingrepp kan ju något inträffa även om den senare är korrekt ansluten. Och sen finns tyvärr risken att man står där mellan elektriker och tillverkare...

Vad gäller maskindirektivet så har jag fått lära mig att en ny riskbedömning måste göras vid ett ingrepp och att den isåfall skall dokumenteras (det som inte har dokumenterats har inte hänt). Men å andra sidan görs ju betydligt större ingrepp i tex fritidsbåtar. Huruvida detta voidar CE-märkningen eller inte är något som ofta diskuteras utan någon form av konsensus.
 
Kanske vore läga att fråga några tillverkare av vitvaror för att få deras svar vad det gäller garanti och CE-märkning. Skulle ju vara inressant att höra vad de säger.
 
I.s.f. Hur ser försäkringsbolagen på detta?
Som hänvisningsexempel vill jag ta upp min väns inbrott i källaren. Fb betalade ut 0 kronor p.g.a. att han saknade godkänt lås! Fast inbrottet genomfördes genom klippning av gångjärnen!
 
Jag skulle vilja utmana alla här att uppvisa ETT ENDA fall där garanti/försäkringsutbetalning vägrats eller det uppstått något tjafs om CE-märkningen.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
b8q skrev:
Är inte elektriker, men elektrikern som kopplade in tvätt och torktumlare hos oss klippte sladdarna och gjorde en fast inkoppling i en utanpåliggande dosa. Iofs var det säkert enklast för honom, för dosan fanns redan på plats sedan förra maskinen.
Då var det självklart att han skulle göra som han gjorde... Om du ville att han först skulle installera ett nytt vägguttag (=extra kostnad) så hade du fått meddela det. Han är knappast tankeläsare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.