I
Hej,

Vi har en Gardena R160 som fungerat utmärkt i ett par år. En mindre förändring gjordes i trädgården nyligen vilket krävde att linan till roboten drogs om på ca 1.5 m. 2 st skarvar och en ny bit lina användes för att få till lösningen. Istället för att märla fast linan så använde vi en kant skärare för att lägga ner denna del ca 5 cm i gräset, egentligen ingen märkvärdig lösning alls.

Problemet som nu uppstått är att roboten lyckas ta sig fram dit där stationen är men sen irrar den runt där och lyckas inte placera sig i ladd stationen. Oftast slutar det med att den bara stannar och säger att spänningen är låg(batteriet). Spontant känns det som att det är 2 system som används här, ett för att hitta sig fram till området där stationen är vilket fungerar och ett system för att hitta in i position på stationen vilket inte fungerar. Hur detta system fungerar är oklart men kanske har roboten fått skit på någon sensor som läser av stationen på kort avstånd?

Någon annan som råkat på detta eller vet vad det kan bero på?

MVH
 
I laddstationens platta finns antenner som sänder signal till klipparen och indikerar för den att den är i närheten av laddaren och ska då påbörja sin dockningsprocess.

Status för LED på laddstationen?

Ett långt tryck på 0 bör ta fram en snabbmeny där sensorvärde kan avläsas kolla runt där.
Husqvarna har två signaler från plattan en N (near) och en F (Far), se om du hittar dessa i menyerna.
 
I
E etompau skrev:
I laddstationens platta finns antenner som sänder signal till klipparen och indikerar för den att den är i närheten av laddaren och ska då påbörja sin dockningsprocess.

Status för LED på laddstationen?

Ett långt tryck på 0 bör ta fram en snabbmeny där sensorvärde kan avläsas kolla runt där.
Husqvarna har två signaler från plattan en N (near) och en F (Far), se om du hittar dessa i menyerna.
Tackar, allt verkar fungera som det ska i övrigt, den gröna LED:en på stationen lyser med fastsken vilket ska innebära att iallafall slingen är hel.

Ska ta en titt i menyerna, men vad kan detta innebära egentligen? Att antenn eller kretskort på station eller robot har lagt ner? Hur vet man såfall vilken av dem som lagt ner och vad kan dessa reservdelar kosta?
 
I Ironside skrev:
Tackar, allt verkar fungera som det ska i övrigt, den gröna LED:en på stationen lyser med fastsken vilket ska innebära att iallafall slingen är hel.

Ska ta en titt i menyerna, men vad kan detta innebära egentligen? Att antenn eller kretskort på station eller robot har lagt ner? Hur vet man såfall vilken av dem som lagt ner och vad kan dessa reservdelar kosta?
Fel på antennerna i laddstationen ska indikeras med röd diod i laddaren.
Du får kolla lite i menyerna för det ska gå att komma med någon gissning på fel.

Du har inte ändrat kabeldragningen runt laddstationen och gjort avsteg från manualens beskrivningar?
 
I
Jag provade dra ut klipparen 1m från stationen och hålla inne 0an jag får du upp en info ruta där det står :

Laddningar OK : 3322
Effektivitet : 8%
Sökning : 13%
Fel, antal 181

Provade trycka på alla knappar men fanns inga fler menyer där att gå in i?

När jag stängde luckat igen så hade roboten väldigt svårt att hitta hem även om den bara stod 1m ifrån, den körde snarare ifrån stationen än mit den, fick hjälpa den tillslut.
 
I
Okay, var ute och testade lite till, håller man inne 9an och sedan någon random knapp så får man fram olika värden, i en av skärmarna hittade jag N och F. Provade flytta runt klipparen för att se hur värdena påverkades och resultatet blev såhär :

M från station
10, F1, N2
2, F62, n4-7
1, F290, n4-6
0,5, F-325, N7-10
0, F-325, N10-40

Jag vet inte vad värdena ska vara men rent tekniskt borde klipparen kunna hitta in till stationen med dessa värden.

Så om det inte är fel på radio sändare\mottagare, vad handlar det då om? Är det kretskort i klipparen som behöver bytas då kanske?
 
I
Ingen som råkat ut för liknande eller vet hur man kan felsöka detta vidare?
 
Ställ klipparen i "tespositionen" enl. bild och se vilka värde du får.
Oklart om det exakt går att avgöra om det är laddstationsfel eller fel i klipparen.

Har det varit åska eller något annat som du kan misstänka har skadat grejorna?
Har du kolla status för laddstation, myror kan ta sig in i laddaren och fylla den med grus och skräp.

Illustration av en Automower i testposition med beskrivning av F- och N-signaler för felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I
E etompau skrev:
Ställ klipparen i "tespositionen" enl. bild och se vilka värde du får.
Oklart om det exakt går att avgöra om det är laddstationsfel eller fel i klipparen.

Har det varit åska eller något annat som du kan misstänka har skadat grejorna?
Har du kolla status för laddstation, myror kan ta sig in i laddaren och fylla den med grus och skräp.

[bild]
Tack, detta ska jag testa, var hittade du denna info? Har du någon reperationsmanual?
 
I
F hamnar på 310-320 medan N hamnar på MAX 10. Pratade med en återförsäljare, de sa att troligen är antennen eller kretskortet kasst. Det finns inget enkelt vis att avgöra vilket av dem som felar så i regel byter man först ut antennen och sen kretskortet. Antennen är integrerad i själva plattan och den går på 1300 kr, kretskortet vet jag inte vad det kostar. Det är också otydligt om det kan vara något annat som felar, kanske något om roboten.
 
Jag har samma problem på en automover 320 2015. Jag fick rådet av ÅF att köpa ny platta. Jag beställde dock en ny antenn och kretskort till basstationen. Jag kan inte se att antennen är skadad eller sliten så jag vill byta både kretskort och antenn. Det går loss på 1600 sek. Bara bottenplattan kostar annars 1300 sek och en helt ny laddstation 4100 sek. Jag har gjort två idiotiska saker som kan vara boven. 1. Laddstationen fick stå ute i vinter. 2. Gränskabeln är skarvad 10 gånger med olika sämre skarvdon.
 
I
N Niceguy skrev:
Jag har samma problem på en automover 320 2015. Jag fick rådet av ÅF att köpa ny platta. Jag beställde dock en ny antenn och kretskort till basstationen. Jag kan inte se att antennen är skadad eller sliten så jag vill byta både kretskort och antenn. Det går loss på 1600 sek. Bara bottenplattan kostar annars 1300 sek och en helt ny laddstation 4100 sek. Jag har gjort två idiotiska saker som kan vara boven. 1. Laddstationen fick stå ute i vinter. 2. Gränskabeln är skarvad 10 gånger med olika sämre skarvdon.
Jag köpte ett paket med platta och kretskort. Plattan byttes ut och sen funkade allt som det skulle igen. Kretskortet kanske kan vara bra att ha, tänker att det är detta som ryker om något kopplas fel eller om blixten slår ner i linan.

Bara plattan kostade 1300 kr, bara kretskortet kostade 1000 k, i paket kostade det 1800 kr.

Stationen ska såklart in på vintern och roboten ska laddas iallafall 2 gånger under vintern om man vill ha ut mer av batteriet.

Att skarva sladden borde inte vara något problem, stationen signalerar när kopplingen inte fungerar och jag misstänker att en elektriker kan mäta skicket på slingen.

I mitt fall kan jag ha råkat trampa på plattan. Vet inte varför det skulle vara så dåligt med tanke på att antennen verkar vara en kabel som ligger fram och tillbaka i plattan. Men uppenbarligen är det känsliga grejer.
 
  • Gilla
Niceguy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.