Planterade en vintergrön liguster för ett år sedan. Har tagit sig bra med undantag för några plantor som jag tvingats byta i år. För att få en mycket tät och fin häck så skall denna klippas ner de första åren.

1. När skall detta göras ?
2. Hur mycket skall man klippa ner den (till vilken höjd)?
3. Hur skall den klippas (är det något speciellt som man skall tänka på ?
 
Du kan klippa nu och de närmaste veckorna beroende lite på var i landet du bor (komplettera din profil) och absolut senast före midsommar. Egentligen kan du gå ner till 25-30 cm max om du vill lägga grunden för en framtida mycket tät häck. Du bör alltid låta basen vara bredare än toppen men i detta första skede räcker det med att klippa 'rakt av'. Men framledes formar du häcken med svagt inåtsluttande sidor för att ljus maximalt skall komma åt bägge sidor. Nästa klippning i augusti. Glöm inte att vattna rejält om det varit varmt. En snygg ligusterhäck kräver sina år.
 
  • Gilla
Marvil
  • Laddar…
Ett litet tips bara, egentligen kan du klippa/putsa den 3 ggr om året.
Vårvintern Feb/mars(som här i Skåne), kring midsommar och putsa häcken i slutet av Augusti. Då får du upp den snabbare anser jag än om du bara klipper 2 ggr. Oavsett hur mycket den växer på höjden skall du ju max låta 10 cm vara kvar av tillväxten för att den skall bli riktigt tät och låter man den växa från Augusti till Midsommar nästa år så "tjänar" man ju inget på det utan den skall ju klippas ner till dom 10 cm ovan klippningen i Augusti föregående år.

Nu har vi ju planterat en färdig häck med solitärplantor som nu 3:e Våren/sommaren fått en hiskelig fart och är helt tät och 1,5 m.hög. Jag har gjort precis som ovan och häcken har vuxit fram till nu drygt 50 cm. ( Jag klippte ner häcken till1 m sommaren 2006, den var drygt 1,5 m vid plantering hösten 2005) Efter klippningen och putsningen nu i Mars så slog den otroligt med skott i April och har vuxit 4-5 cm redan på höjden och tätnat helt och hållet.
 
Vi planterade vår ligusterhäck sent på hösten för snart 2 år sedan, fimpade ner den till 20 cm följande vår. Klippte sedan inget mer under förra året utan klippte istället ner den till omkring 35 cm i våras. Putsade sidorna runt midsommar, klippte dock inget på höjden då.
Kan vi klippa den nu igen och samtidigt klippa ner den på höjden (till de 35 cm vi klippte till i våras eller släppa upp mer?)? Eller gör man endast dessa drastiska klippningar tidigt på våren? Eller finns det en lämpligare tidpunkt i år? Häcken har på sina håll dragit iväg över metern på höjden så den ser lite lustig ut. Samtidigt breddar den till sig rejält också. Vissa plantor är vekare och allmänt klena så dessa kanske behöver mer tid eller så stimuleras de kanske av en klippning nu.
Vi vill i slutänden ha en smal häck och planen är att denna skall ha en sluthöjd omkring metern eller strax under.

Är säker på att någon kan komma med bra tips.
 
Ett mycket bra tips är att klippa av hälften av det som den växt.
Växer den 20 cm sedan förra klippningen så klipp av den 10 cm..
Vi satte vår häck 15 maj 2006.. den är nu nerklippt till 80 cm höjd och nästan 50 cm i bredd, tät och fin. Vi satte lösa plantor, köpt i buntar med 10 i varje.. (inte krukade).

Vi klippte ner hela häcken när vi planterade till 20-30cm sen första året klippte jag faktiskt den med sekatör. Klippte varje skott till hälften som don växt. 30 meter häck.. tog sin lilla tid men jag antar att det är det som gjort att den redan blivit så tät och fin.

Nu klipps den som yonna säger.. med lutande sidor där basen är bredare.
Detta får den också att skjuta skott längre in och blir då tätare.
 
Redigerat:
Frågan kvarstår: Är det ok att klippa häcken nu eller skall det avvaktas till våren?
 
det är ok att klippa nu,
jag klippte min i söndags
 
Vårvintern bäst för uppbyggnadsbeskärning eftersom man vill stimulera skottillväxten.

Sommaren och sensommaren bäst för putsning.
 
Divergerande svar där, någon småfrisering lär det inte bli tal om. Då kan det lika gärna vara. Häcken är så spretig att det varken skulle göra till eller från. Ser mer eller mindre likadan ut som innan klippning vid midsommar.
Får ta och luska lite mer om ingen annan har något att tillägga...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.