har en lång syrenhäck längs 2 sidor av tomten, den går bakom gaveln på huset och börjar närma sig lite väl mycket, kan man klippa bort lite av den just där utan att det ser risigt ut? börjar det växa ut löv i år igen? sen om man vill få den lite tätare, är det bara att ta den lite på höjden? ska man gå på sidorna med? den är väl ca 1.5m bred och 3m hög...
 
Jag har läst att syrén ska klippas efter blommning.
 
Om du inte vill klippa bort blomanlag så skall du beskära syrenen direkt efter blomningen då den bildar nya blomanlag på sommaren som då blommar nästa år. Det är svårt att få den tätare genom att klippa ner den lite, ifall den är gles nertill.

Det bästa är att klippa bort de grövsta grenarna längst ner mot marken, dvs
föryngra den succesivt. Den skjuter då nyttfrån marken och blir då tätare ända nerifrån. Andra alternativet är att kapa hela häcken längst med backen.

Syren brukar inte bli så fin om du bara klipper in den lite. Risken är att det blir som ett "skatbo" på mitten och fortfarande glest nertill.
 
Jag har en vän som tog ner sin syrenhäck (gammal) till ca 40-50 cm för 2 år sedan, i år är den ca 1.5 - 2 m hög och hur tät och fin som helst!
 
Jag har hört att man ska klippa varannan stam på ungefär en meters höjd, efter blomning. Då kommer de kapade stammarna igen året efter och tätar nerifrån, precis som någon skrev.
Efter några år gör man samma sak med övriga stammar och har på så vis föryngrat häcken utan att den blir tokkort i ett slag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.