Hej

När kan kag klippa vår Rohdedendron och hur mycket kan jag ta?

/Zeb
 
Normalt brukar man inte klippa rododendron. Den behåller bladen bara i 3 år och inne i busken är det ganska "tomt" .
MÅSTE du klippa så gör det i omgångar för annars blir det bara en samling av kalla grenar kvar. Det sägs att det bryter ut nya blad efter klippningen men det tar tid (3 år?) innan busken blir grön och tätt igen på dom ställen man tagit bort kvistar med blad på ( har inte testat själv). Om du klipper bort alla blad så vet jag inte om den tar sej igen ??? Ta bort bara dom kvistar som är i vägen och ta litet varje år så att busken ser inte nacket och stympat under tiden.
lycka till
gaia
 
Vi har en rhododendron som nästan dog helt (ingen aning om varför alla andra runt omkring ser bra ut), framåt förrförra hösten fanns inte ett blad på någon gren och alla grenarna dog till cirka 30 cm från marken.
I år ser den ut som en nästan normal liten rhododendronbuske, så den hämtade sig rätt snabbt.

/ama
 
Det är inte säkert att rhododendron bryter nya skott efter klippningen och precis som gaia skriver bör man vara försiktig. Torra och skadade grenar, ja, men annars bör det inte vara nödvändigt. Om man tycker den är för tanig kan man komplettera med ytterligare en eller två buskar. Rhododendron vill - i motsats till de flesta andra buskar - gärna trängas. Den är inte förtjust i att leva ett liv ensam. Rotsystemet är litet. Fyll upp marken under busken med löv - väldigt mycket löv! Och vattna rikligt - även om det är regnigt & vått ute vill den ha mängder av vatten nu på hösten.
 
Bäst är att beskära den efter blomningen. De rhododendron vi haft har vi kunnat klippa kraftigt, nästan bara en stubbe kvar och de har redan nästa år kommit med blomor. :)
 
Milex skrev:
Bäst är att beskära den efter blomningen. De rhododendron vi haft har vi kunnat klippa kraftigt, nästan bara en stubbe kvar och de har redan nästa år kommit med blomor.  :)
Är du säker det var rhododendronbuskar? Slulle vilja prova men vågar inte....
gaia
 
:) ja det låter lite knepigt eftersom blomningsanlaget för nästa års blomning sitter precis under 'årets' blomma; det är just därför man skall vara ytterligt försiktig om man envisas med att plocka bort vissna rhododendronblommor. Tar man bort grenen lär det inte bli någon blomma nästkommande år.

Eftersom rhododendron är ganska dyra buskar skulle jag inte chansa, gaia :-/.
 
Jag tyckte det lät för optimistiskt det där med att klippa ner och få blomster nästa år ;D
Tack Yonna för info om blomsterplockning... det ska jag sluta med . Jag plockar dom i regel inte ( för många buskar) men ibland tar jag bort en del visset på framsidan så det inte ser så skräpigt ut. Där blomstrar det faktiskt som sämst och jag skyllde på för mycket skugga tills jag fick förklaringen .... :-[
gaia
 
Milex skrev:
Bäst är att beskära den efter blomningen. De rhododendron vi haft har vi kunnat klippa kraftigt, nästan bara en stubbe kvar och de har redan nästa år kommit med blomor.  :)
Låter mer som en syrén! ;)
 
Ja det var rhododendron, sorten var Catawbiense Grandiflorum. Jag svarade nog kanske lite snabbt. Till saken hör nog att den hade excellenta växtbetingelser. Huset var byggt på myrmark. Hoppade man på gräsmattan gungade hela trädgården. Rhoddisen hade morgonsol och stod helt i lä, zon ca 1-2.

Den var helt fantastisk och kom tillbaka otroligt fort. Växte över alla bredder på några år. Vilket för övrigt de flesta växterna i trädgården gjorde. För att kunna kom in genom ytterdörren fick den klippas vart fjärde år ungefär.

Det här har jag klippt från Svenska rhodondrondronsällskapets frågespalt.
http://www.rhododendron.org.se/

Karlskoga 2002-09-20
Hej Tommy!
Jag har några stora rhododendron med blåvioletta blommor. Planterade trol. 1939. De växer in över entrétrappan till villan. Hur mkt bör/kan man beskära och när är den bästa tiden på året? Måste beskärningen ske i etapper för att "skona" växten? Vilken tid är fullständigt olämplig? Vad tycker du (alltså ur skönhetssynpunkt) är lämplig beskärningsomfattning. Ska man låta entrétrappan av sten "inramas" av grenar eller ska man vara hård med att inte släppa in grenarna över trappan? Alltså en "hit men inte längre"-politik?
mvh
Leif



Hej Leif!
Jag vet inte säkert vilken hybrid du har, men den har troligtvis catawbienseblod i sig. Man kan då gå mycket hårt fram. Om det är en fin buske kan man som säkerhetsåtgärd dela upp beskärningen på två år. Tiden är däremot viktig. När björkarna börjar röra sig är enligt min mening den optimala tiden. Det går att vänta till början av juli om det finns skäl till det. Men just catawbiensehybrider bryter nästan alltid.

Tommy

;)



 
OK - jag ger mej :-*
 
Och jag lär mig ;)

att inte bara kasta ur mig saker.

Jag gillar den där med syren Sophia :D


 
Milex skrev:
Och jag lär mig  ;)

att inte bara kasta ur mig saker.

Jag gillar den där med syren Sophia  :D
:D Okejrå, du har rätt! *S*

Låter som en bra roddis det där, skall kolla in den faktiskt! Har precis köpt nytt hus och saknar roddisar, "din" lät som ett bra alternativ, då jag gillar lite tåligare växter som klarar lite tuffare tag. Typ syréner... ;)


Edit: Hittade en bild, den var ju jättefin:
catawbiense_grandiflorum.jpg
 
Milex skrev:
Ja det var rhododendron, sorten var Catawbiense Grandiflorum.
No ja, mina är vanliga parkrhododendron så det var ju tur att jag var skeptisk och tog inte i saxen ;).
:) gaia
 
gaia: Vi kapade våra gamla rododendron (planterade 1924) från ca tre meters höjd till knähöjd för två år sedan (med motorsågen). De blommade i våras!
Anledningen var att de var hårt angripna av vita flygare och stört omöjliga att spruta med såpa och sprit, allmänt risiga och glesa inne vid stammarna. Vi trodde aldrig att det skulle fungera men det gör det! De bröt nya skott nästan direkt efter kapningen (med lite hjälp av en rotborste på stammen där jag ville ha nya grenar)De tål att kapas rejält om man så vill. Tidig vår är en bra tid, men då går man miste om två års blomning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.