T
Hej,
Har en ligusterhäck som av olika anledningar inte blivit klippt 2021 eller 2022.
Kan man klippa den nu i mitten Juli utan risk att den tar skada?
Tänkte klippa den hyffsat hårt får att få tillbaka formen. Jag inser att den blir brun och trist i år men tänker den sätter nya blad nästa år, eller ska jag avvakt till våren?
Tacksam för tips
 
BirgitS
Jag tycker att hård beskärning fungerar bäst innan saven stiger, alltså på vårvintern (februari/mars beroende på var i landet du bor). Det är då lättare för buskarna att bryta nytt under våren medan om man beskär nu så blir det mest att kvarvarande grenar med blad växer mer.
 
T
Hej och tack -
så ditt tips är att vänta till februrari (typ) och låta den vara som en "rishäck" tills dess, det gör mig inget att den ser lite risig ut men vill ha den hög och fin i framtiden. Jag bor i Zone 1.
Är det rätt metod att vänta alltså?
Igen tack!

Edit:
"Bryta nytt" - menar du här att skapa nya grenar medans att om jag klipper den nu blir den lika "gles" men dom glesa grenarna växer mer?
Är det rätt fattat?
 
BirgitS
Jag tycker det, men du kan förstås putsa den lite nu (ta bort döda grenar och ta in mycket utstickande grenar).

Om det är så att du just inte har någon vinter alls som längs Skånes och Blekinges kuster kan du beskära även tidigare än februari.
 
  • Gilla
turbo100
  • Laddar…
BirgitS
T turbo100 skrev:
Edit:
"Bryta nytt" - menar du här att skapa nya grenar medans att om jag klipper den nu blir den lika "gles" men dom glesa grenarna växer mer?
Är det rätt fattat?
Japp
 
  • Gilla
turbo100
  • Laddar…
T
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det, men du kan förstås putsa den lite nu (ta bort döda grenar och ta in mycket utstickande grenar).

Om det är så att du just inte har någon vinter alls som längs Skånes och Blekinges kuster kan du beskära även tidigare än februari.
Okey, jag bor precis längs kusten så det är inte mycket vinter, dock hade vi ett tag med -10 i vintras.
Jag putsar lite som du säger i år och ger mig på den hårdare när vintern (om det blir någon) släpper.
Är det rimligt att klippa lite hårdare på sidorna och lite "snällare" upptill för att öka höjden?
Jag är så rädd att den ska bli gles...
 

Bästa svaret

BirgitS
Absolut kan du klippa mest på sidorna, se dock till att det blir lite A-format, dvs. smalare upptill och bredare nertill så att det kommer ljus även nertill på häcken.
 
  • Gilla
turbo100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.