Glömde klippa ner gräset ordentligt innan hösten inföll och nu är det 10 cm på sina håll och ser rött stökigt ut. På kvällarna är 0-gradigt och ibland även minusgrader.

Är det OK och är det lämpligt att klippa ner gräset en sista gång nu innan vintern? Så att det är kort på ca 50mm?
 
Det bör gå bra, om du gör det någon dag som det är lite mildare. 5cm låter också som i kortaste laget. Men runt 7 brukar vara lagom innan gräset går för till vintervila.
 
A AG A skrev:
Det bör gå bra, om du gör det någon dag som det är lite mildare. 5cm låter också som i kortaste laget. Men runt 7 brukar vara lagom innan gräset går för till vintervila.
Ska jag strunta i att klippa annars? Vad är bäst för gräset?
 
B Bond Vagabond skrev:
Ska jag strunta i att klippa annars? Vad är bäst för gräset?
Vad jag vet så ska gräset inte vara för långt, för det kostar energi på vintern. Är det för kort så är gräset väldigt ömtåligt och känsligt på vintern.
Därför brukar man säga att det ska vara lite halvlångt. 10cm är i längsta laget, så det skadar nog inte ta lite på längden.
 
  • Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
Gräset dör på vintern så det spelar ingen roll om det är så kort som 10 cm. Har du långt gräs säg 20 cm och uppåt får du kanske kratta/räfsa på våren för att det inte ska täcka de nya bladen. Fast gräs växer igenom det mesta så det brukar lösa sig det också.
 
Tomture61
Z z_bumbi skrev:
Gräset dör på vintern så det spelar ingen roll om det är så kort som 10 cm. Har du långt gräs säg 20 cm och uppåt får du kanske kratta/räfsa på våren för att det inte ska täcka de nya bladen. Fast gräs växer igenom det mesta så det brukar lösa sig det också.
Min gräsmatta är fortfarande grön på våren dvs den dör inte .
 
  • Gilla
Stefan N och 2 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Gräset dör på vintern så det spelar ingen roll om det är så kort som 10 cm. Har du långt gräs säg 20 cm och uppåt får du kanske kratta/räfsa på våren för att det inte ska täcka de nya bladen. Fast gräs växer igenom det mesta så det brukar lösa sig det också.
Måste du så nytt gräs varje vår?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Felaktigt ordval.
Bladen vissnar på vintern dvs det som tänks att klippas dör.
 
Tomture61
Z z_bumbi skrev:
Felaktigt ordval.
Bladen vissnar på vintern dvs det som tänks att klippas dör.
Vad har du för grässort 🤔
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Klipp på som vanligt en dag när det torkat upp i gräset. Brukar dra några repor för att tugga sönder löv.
Men är ingen som har gräsmatta som hobby, så den vattnas aldrig utifrån våra torrsomrar här på östkusten.
 
Z z_bumbi skrev:
Felaktigt ordval.
Bladen vissnar på vintern dvs det som tänks att klippas dör.
Om snön tillfälligt smälter exempelvis i början av Januari, hur ser då din gräsmatta ut? Inte är den väl brun, om du tänker efter. Likaså vid snösmältningen på våren. En lagom lång gräsmatta håller sig grön.

Om man däremot ser på en oslagen äng med gräs på ungeför 50cm, så vissnar mycket riktigt gräsståna. Som man med fördel eldar på våren.
 
Vi brukar låta gräset bli lite längre inför vintern, typ 10-12 cm. Jag läste någon gång att det skulle vara bättre för gräset, men jag minns inte var jag läste det och vet inte om det stämmer.

Långa strån vissnar ner under vintern, så det kan se lite brunt ut på våren innan alla vissna strån har förmultnat eller ätits upp av maskar. Det brukar lösa sig när det nya gräset klipps för första gången, då finfördelas allt det gamla torra gräset.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.