???

Har en rad med Måbärsbuskar som i början av sommaren blev angripna av ohyra. Jag har därför inte klippt buskarna, vilket har inneburit att de nu är taniga och spretiga. Jag skulle därför vilja klippa ner dem en bra bit nu i början av oktober men vet inte om det är en bra tid att klippa. Har även en Kornellhäck som också skulle behöva klippas men även här är jag osäker på om det ska göras nu eller om man bör vänta till våren.
Tacksam för tips/

Sven
:)
 
Jag skulle klippa nog nu, även om det kanske egentligen är en månad sent, om det är häckar som har några år på nacken, dvs. inte är planterade nu i sommar som avses.
Samt förstås beroende på vilken klimatzon du bor i, men bor du långt ner i Sverige så är ju inte månadsskiftet sept/okt särskilt sent, där är ju inte vintern i antågande riktigt än.

Såvitt jag vet bör man hålla efter tex. måbär så att man släpper upp den ca. 15-20 cm per säsong för att de inte ska bli glesa och trista nertill så att man till slut tvingas föryngra dem genom att kapa dem nästan vid marknivå.

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.