Ingen viktig fråga, men nåt jag har grubblat på:)

Läser man råd om gräsklippning så sägs det väldigt ofta att man aldrig ska klippa med än halva gräsets höjd i en klippning.

Min fundering då är, hur länge måste man vänta mellan klippningarna om gräset är mer än dubbelt så högt som man vill ha?

Exempel: Säg att jag vill ha 3 cm gräs, men har varit på semester så gräset blivit 10 cm. Jag "får" då inte klippa ner till kortare än 5 cm. Ska jag sen vänta tills det blivit 6 cm och klippa ner till 3 eller hur länge behöver jag vänta? Räcker det med att vänta 1-2 dagar?
 
Eller så bara klipper man och ser glad ut. Kan ju inte spela någon roll i praktiken.
 
Händer att jag klipper ner 40 cm gräs, brukar få klippa en gång till efter två dar det som bara lagt sig ner men det blir grönt och fint sen.

Protte
 
Ja, jo, så har jag alltid gjort, men jag undrar ju hur man egentligen borde göra för att göra "rätt" :)

Jag har i alla fall insett att det är bättre att låta gräset vara rätt högt än att klippa ner det för mycket. Förr brukade jag klippa på lägsta inställningen (för att slippa klippa så ofta), men gräset växte knappt då så det blev bara en massa ogräs istället.

Frågan är ju lite vad som händer om man klipper mer än halva höjden på en gång.

(När man klipper för kort har jag förstått att problemet är att man klipper bort gräsets tillväxtzon. Och klipper man för sällan så får man väl tuvor eftersom gräset växer på höjden istället för att sprida ut sig i sidled?)
 
När gräset blivit för högt, exempelvis efter semesterresa, klipper jag ner det i två etapper med någon dag emellan. Tänker att det kan minska chocken för gräset.
 
Jag klipper redan gräset på högsta inställningen så jag kan inte klippa mindre. (Jag gör f.ö. med en gammal hederlig "svettjocke", d.v.s. handgräsklippare.)
 
Nerre
Samma här.
Det finns två fördelar med handdriven klippare: Cylinderklippare ger snyggaste gräsmattan samt bra motion.
 
Har sett när höodlarna slår sitt gräs så är det ju bra mycket mer än halva längden dom klipper. Det växer ju upp fint tillbaka.
 
Niq skrev:
Har sett när höodlarna slår sitt gräs så är det ju bra mycket mer än halva längden dom klipper. Det växer ju upp fint tillbaka.
Visst växer gräset upp ändå. Dock är det ju olika krav på utseendet om man jämför med en villaträdgård eller ännu hellre med en golfgreen.
 
Henri skrev:
Det finns två fördelar med handdriven klippare: Cylinderklippare ger snyggaste gräsmattan samt bra motion.
Ja, vi fick ta över de tidigare ägarnas batteridrivna klippare men den var så klen och kass så jag tröttnade rätt snabbt på den (det var ju över 15 år sen, då var det blybatteri i maskinen som gällde och rätt klen motor). Tomten är liten ändå.

Klipparen vi har en dessutom en gammal rejäl "gjutjärnsmodell", den är säkert från 50-talet eller nåt:) Vi har en gammal plåtvariant också, med plasthjul som mest slirar.
 
I det läget kan lien vara att föredra...
:)
 
Jag har läst flera expertråd där det rekommenderas att vänta några dagar till nästa klippning om det är långt.
 
Niq skrev:
Har sett när höodlarna slår sitt gräs så är det ju bra mycket mer än halva längden dom klipper. Det växer ju upp fint tillbaka.
Höodlarna klipper inte gräset "gräsmattekort" och har inte önskemål om att resultatet ska bli en tät gräsmatta, normal klipphöjd är väl omkring 10 cm.
 
Mitt gräs är ofta så långt så att det inte går att klippa bara den översta tredjedelen. Det sägs att man då klipper bort gräsets tillväxtpunkt, men jag märker inte av att gräset slutar växa eller förstörs av att man klippt för mycket. Så därför undrat även jag, hur allvarligt kan det vara att bryta mot denna regel....
 
Jag klipper nästan alltid mer än hälften på våra mattor. Under de 15 år vi bott här kan jag inte se att det har ngn som helst betydelse. Gräset är tätast och växer snabbast på samma ställen år efter år.

Antingen har det ingen betydelse alls i praktiken, el så har det bara betydelse om man har en golfgreen.

Däremot blir ju klippresultatet snyggare om man klipper lite och ofta, eftersom man slipper strängar efter hjulen där gräset lägger sig ned och inte blir så välklippt. Å andra sidan, om man klipper så sällan man kan så hinner gräset bli långt och lite ojämnt, samt ogräs gå i blom, (typ maskrosor, revsmörblommor, vitklöver etc), och effekten av klippningen blir då extremt uppenbar. (Från äng till golfgreen, relativt sett...) Nöjdhetsfaktorn över nedlagt arbete går i taket. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.