Skall gjuta två plattor, vardera ca 70 m2. Vilka grejer behövs för att klippa/kapa och böja armeringsjärn? Har sett bultsaxar som klarar 11- 12 mm och kostar över tusenlappen och ser rätt jobbiga ut. Kanske ett litet stativ till vinkelslipen? Eller finns det smartare grejer?
 
finns elektriska som man både kan klippa och bocka med. jag provat och de är rätt kul...
 
Såg ett stativ till vinkelslip på rea-hyllan på k-rauta sist jag var där, hundra spänn tror jag de skulle ha. Kanske kan va nåt?

Zephir
 
styrman1 skrev:
finns elektriska som man både kan klippa och bocka med. jag provat och de är rätt kul...
Vet Du vilket fabrikat? Vad kan en sådan manick kallas?
 
Vi gjorde en bock av ett gammalt tungt bord och tre franskträskruv och ett tjockt järnrör,se nedan. Kapade järnen med en vinkelslip.

-----------========= <-- rör över armeringsjärn
| X
X|
|
X|

X = skruv
 
hitachi säljer en elektrisk bockare. egentligen två varianter, en 220v och en sladdlös. satsa på 220volt.
 
Tack alla vänliga människor för värdefulla tips! Utan den här kunskapsbanken skulle man stå sig slätt i byggbranschen!
/zeb
 
Måste du klippa järnen då? Jag kapade inte ett enda av mina 12mm som ligger i voten, och bocka gjorde jag genom att ställa mej på det där böjen skulle vara och vek upp 90 grader. Vid burspråket var det lite värre, men far min och jag bockade till det också med fötter och händer bara.
Enda jag klippte var armeringsmattan, köpte bultsax på coop för 125kr till det.
 
Moken, Jag tyckte det var för mycket pengar (1200.-) att lägga på en bultsax som tar 10-12mm och används så lite och kanske aldrig mer! Men nu får det bli så att jag slösar lite med järnet i stället, eller använder vinkelslipen om jag måste kapa.
hälsn Zeb
 
En bultsax som klipper 12 mm armeringsjärn behöver inte kosta mer än 200 kr.
 
Bob_the_builder
MathiasS skrev:
Jag har en sånhär, den funkar toppenbra:

[länk]

Du kommer garanterat inte slita ut den.
Du anar inte vad man kan göra om man är omänskligt stark... Min bultsax från Ö&B (i samma prisklass) tjänade väl, men plötsligt en dag gick ena skäret tvärt av...
 
Trist när grejerna går sönder :( jag köpte idag ett litet sött stativ till min vinkelslip - 99.- hos H. Nyborg! Provar denna lösning och kanske är det OK.
Hittade en byggsåg hos H. Nyborg som kostar 2600.- i järnhandeln och 1299.- som annonsvara hos HN. Det blir spännande och se resultatet :)
 
Bob_the_builder
daniel.n skrev:
Ö&B? Dom säljer ju ETC Tools. 'Nuff said. ::)

(Det är alltid on-topic att varna folk för Ö&B, sådeså!)
Nu tror jag inte att det var just ETC tools som hade tillverkat just den här prylen, men det har ganska liten betydelse. Lågpris som lågpris, det är knappast en stor Bahcobultsax man får för under tvåhundra oavsett var man handlar.
 
Nu tror jag inte att det var just ETC tools som hade tillverkat just den här prylen, men det har ganska liten betydelse. Lågpris som lågpris, det är knappast en stor Bahcobultsax man får för under tvåhundra oavsett var man handlar.
Nej, men det krävs inte så mycket om man bara ska klippa armeringsjärn. Jag tyckte Julas dög bra när jag klippte armeringsjärn (10 mm). Det var smidigare än att hålla på med vinkelslip...på med skyddsglasögon och hörselskydd, kapa, av med skyddsglasögon och hörselskyddm, kolla att inget tagit eld...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.