Hej,

jag undrar om jag tar mig vatten över huvudet eller om man som helt novis vågar ta bort befintligt klinker och en del av parketten för att sedan lägga nya plattor.

Planen är enligt följande:
1. Feinsåga vid den röda linjen för att sedan riva bort parketten.
2. Knacka bort befintligt klinker.
3. Plattorna vi ska ha är 60x120 och väldigt mönstrade https://hillceramic.se/shop/klinker/klinker-guss-terrazzo-xl-beige-polerad-60x120-cm-klst7716/ . Min tanke är att jag lägger en rad i mitten av dörren och sedan jobbar mig ut mot kanterna. Är det rätt tänkt?

Det jag undrar är behöver man prima underlaget? Vad jag kan se är där en betongplatta under så på det viset är det goda förutsättningar. Funkar det att kapa klinkern med en kakelskärare?

Vad i övrigt bör man tänka på? Är det dumt att ge sig på detta?
 
  • Inomhusentré med markerad röd gånglinje, skor, matta, dörröppning och husartiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hallinteriör med skor på matta, verktygslåda, och röd tröskelspärr för husdjur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver såga klinkerplattor, använd primer.

Inget avancerat jobb om man är normalhändig.
 
Låter som ett utmärkt första klinkerprojekt. Kör på säger jag! Det absolut värsta som kan hända är att du inte blir nöjd och får göra om. Inga jättekostnader som riskeras med andra ord! Läser du på lite och är noggrann kommer det att bli bättre än om ett stressat proffs gör det!
 
haha5810 haha5810 skrev:
Du behöver såga klinkerplattor, använd primer.

Inget avancerat jobb om man är normalhändig.
det räcker alltså inte med klinkerskärare? Vilken såg använder man? ☺️
 
Alfredo Alfredo skrev:
Låter som ett utmärkt första klinkerprojekt. Kör på säger jag! Det absolut värsta som kan hända är att du inte blir nöjd och får göra om. Inga jättekostnader som riskeras med andra ord! Läser du på lite och är noggrann kommer det att bli bättre än om ett stressat proffs gör det!
tack för peppen! Jag är väldigt intresserad av att lära mig och noga med att läsa på kan nog gå vägen
 
F fmk00 skrev:
det räcker alltså inte med klinkerskärare?
Det beror på. Behöver du bara dela plattor räcker det med kakelskärare men måste du ta bort smala remsor eller göra "urtag" kan en klinkersåg vara bra. Till det där lilla utrymmet skulle jag tro att du klarar dig utmärkt med en kakelskärare och möjligen en vinkelslip med lämplig skiva för "finlir".
 
haha5810 haha5810 skrev:
Du behöver såga klinkerplattor, använd primer.

Inget avancerat jobb om man är normalhändig.
Varför måste han såga menar du? Jag hade använt kakelskärare, dock mer van kanske.
 
Här är ett exempel på en enkel såg.

https://www.bauhaus.se/kakelsag-herkules-h-fs-618

Kakelsåg på en webbutik, blå och silverfärgad, priset 599 kronor, produktnamn "HERKULES H-FS 618".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag skulle gissa att du kan klara dig utan. Behöver du en kanske du har någon du kan låna av?
 
LoweW
Kör på!

Om du har betongplatta så bör du prima den med golvprimer för betong, finns på de flesta byggvaruhus.

Tänk på att planera placeringen och beskärningen av klinkern så du inte får några små remsor eller bitar i kanter & hörn.

Jag föredrar vattensåg men många föredrar vanliga klinkerskärare. Båda finns att hyra billigt på Hygglo (y)

Lycka till och dela gärna med dig av bilder när du är klar!
 
  • Gilla
fmk00
  • Laddar…
A Alexunden skrev:
Varför måste han såga menar du? Jag hade använt kakelskärare, dock mer van kanske.
Helt vanlig vinkelslip med stenklinga går också bra tycker jag för urkapningar och smala remsor.
 
A Alexunden skrev:
Varför måste han såga menar du? Jag hade använt kakelskärare, dock mer van kanske.
Jag med, men det kan ju finnas behov av "urtag" av något slag om inte området har helt raka kanter. Är området enbart en form av (oregelbunden) fyrhörning borde skäraren räcka.
 
  • Gilla
Alexunden
  • Laddar…
A Alexunden skrev:
Helt vanlig vinkelslip med stenklinga går också bra tycker jag för urkapningar och smala remsor.
Men då gäller att man kan stå utomhus och såga. Det dammar något så in i h---e otroligt av en vinkelslip. Kör du inomhus så kommer du dels inte att se vad du håller på med efter en halv platta, dels så kommer du att hitta slipdamm längst in i strumplådan i sovrummet i andra änden av våningen om 5 år. Dammet tränger in precis överallt, oavsett om du har stängt dörrar.

Kakelskäraren ä i princip en vilkeslip, som går lite långsammare, men framförallt kör den med vatten som binder dammet. Även den är bra att köra utomhus, för det stänker en del vatten om den.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men då gäller att man kan stå utomhus och såga. Det dammar något så in i h---e otroligt av en vinkelslip. Kör du inomhus så kommer du dels inte att se vad du håller på med efter en halv platta, dels så kommer du att hitta slipdamm längst in i strumplådan i sovrummet i andra änden av våningen om 5 år. Dammet tränger in precis överallt, oavsett om du har stängt dörrar.

Kakelskäraren ä i princip en vilkeslip, som går lite långsammare, men framförallt kör den med vatten som binder dammet. Även den är bra att köra utomhus, för det stänker en del vatten om den.
Ja absolut får man stå ute.
Skulle han gjort ett helt rum hade jag kanske också kört vattensåg, eller dammsugare till vinkelslipen. Men nu är det typ 6 plattor
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det dammar något så in i h---e otroligt av en vinkelslip.
+1 på den. Dock är fem år lågt tilltaget...
 
  • Haha
Alexunden
  • Laddar…
A Alexunden skrev:
Varför måste han såga menar du? Jag hade använt kakelskärare, dock mer van kanske.
Jag har dålig erfarenhet av kakelskärare till klinkers, plattorna brukar knäckas i småbitar 50% av gångerna - bättre att köra med vinkelslip
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.