Ska lägga klinker i bastun och tänkte låta klinkret gå upp en bit på väggarna, en sk sockel. Ska man sätta gips eller plyfa för att fästa sockeln? Hur högt ska man låta sockeln gå?

/johan
 
Våra hantverkare satte en sockel av gips på ca 20-25cm. Efter flytspackling och fuktspärr sattes klinker på denna sockel. Man behöver inte sockeln gå upp mycket mer än så eftersom man sedan sätter bastupanel över till stor del.
 
Gjorde en 10 cm hög sockel av plyfa. Ser inte varför det skulle vara nödvändigt med 20-25 cm hög sockel när klinkersockeln oftast bara blir 7-10 cm.
 
jenfor skrev:
Gjorde en 10 cm hög sockel av plyfa. Ser inte varför det skulle vara nödvändigt med 20-25 cm hög sockel när klinkersockeln oftast bara blir 7-10 cm.
Plyfa är inte helt hundra att sätta plattor på, det skulle jag inte rekommendera.
 
Jag kommer att sätta en kant med gips som plattsättaren sen sätter plattorna på, kanske 10-15 cm upp. Sen tätskikt sen klinker
 
jon_h skrev:
Plyfa är inte helt hundra att sätta plattor på, det skulle jag inte rekommendera.
Skulle inte heller rekommenderar att täta mot en plyfaskiva...
 
magnusss skrev:
Kan man inte använda sig av lättbetongblock?
Beijer Byggmaterial
Jo, materialet i sig funkar ju bra, men om man har en regelstomme så blir det ju lite knepigt att sätta lättbetongblock på samma sätt som man sätter skivmaterial.. Känns enklare att bara dra dit lite gips.
 
  • Gilla
j.e.o
  • Laddar…
Plattsattare skrev:
Skulle inte heller rekommenderar att täta mot en plyfaskiva...
Fast har det egentligen så stor betydelse när det bara gäller sockeln i en bastu? Torrt utrymme som inte kommer att bli utsatt för direkt väta.

Vet att det inte är by the book, men valde enkelheten då gips krävt en mer omfattande bakgrundskonstruktion.
 
Det handlar nog mest om att plattorna riskerar att släppa av rörelserna i plyfan. Tätskiktet tål troligtvis de rörelserna utan några större problem.
 
"Fast har det egentligen så stor betydelse när det bara gäller sockeln i en bastu? Torrt utrymme som inte kommer att bli utsatt för direkt väta."

Jag trodde vi pratade om en bastu?????
 
  • Gilla
Ötotte
  • Laddar…
AndersG skrev:
"Fast har det egentligen så stor betydelse när det bara gäller sockeln i en bastu? Torrt utrymme som inte kommer att bli utsatt för direkt väta."

Jag trodde vi pratade om en bastu?????

Japp, vi pratar om en bastu. Torrt utrymme kanske var fel formulering. Jag gör dock skillnad på fukt (bastu) och direkt väta (duschutrymme). Anser inte att golvsockeln i en bastu är att betrakta som utsatt område.
 
Jo, en dusch i daglig användning är säkert fuktigare, men en bastu som används ett par gånger i veckan med riklig badkastning kan bli rätt blöt den med. Dvs om man kastar vatten på väggarna och stenarna.
 
I en bastu utsätts materialen förutom stora förändringar i luftfuktihet också stora förändringar i temperatur. Ska man sätta kakel eller klinker så gör man det endast på material som inte rör på sig. Aldrig har jag hört talas om att man i något annat sammanhang stensätter direkt på trä, varför ska man då göra det i en bastu?
 
Håller med. Det var förresten en artikel i lördagens Hufvudstadsblad som varnade för gips överhuvudtaget i fuktiga utrymmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.