Sitter och funderar hur jag skall göra i vår tvättstuga. Tvättstugan är i källarplan, betong golv 2st lättbetongväggar samt 2st gipsväggar och har golvbrunn huset byggt 1978.

Det problemet jag har är att även varmvattenberedaren är placerad i tvättstugan och då naturligtvis så står den så långt bort som möjligt ifrån golvbrunnen. Dock så golvet gjutet med fall mot brunnen.

Golvet är förnärvarande plastmatta, det kommer lite uppstigande markfukt p.g.a. ingen isolering under plattan.

Mina planer är att byta golvbrunn, fuktspärr runt den samt fuktspärra vinkel skarvarna golv/vägg och låta övriga ytor vara fria.

Har frågat försäkringsbolaget och de säger bara det är fackmannamäsigt gjort.

Det enda som ställer till det för mig är det oklokt att inte ha fuktspärr på hela golvet p.g.a. varmvattenberedaren?
 
Behöver man fuktspärra i tvättstugan överhuvudtaget? Det kommer väl inte stå/rinna vatten på golvet?
 
I en källare skall man helst inte fuktspärra större ytor (p.g.a. att fukten måste kunna vandra genom plattan).

I en tvättstuga behöver man väl för övrigt ingen fuktspärr alls? Har du lagt fuktspärr i köket t.ex?
 
Men när jag läser reglerna på BKR så står det.

"Reglerna tillampas även för golv i toaletter
och för golv i tvättstugor samt for golv i utrymmen med varmvattenberedare (BBR 6:5331). Tätskikt från golv dras upp min. 50 mm på vägg."

Sen så står det vidare angående markfukt

Tätskiktets utbredning kan har begränsas tillgolv- och vaggytor med kraftig vattenbelastning,till exempel duschplats. Ovriga ytor med
direkt markkontakt kan undantas fran krav på tätskikt. Undantag föreskrivs i bygghandlingarnaoch forutsatter att golv- och vaggmaterial i sin helhet bestar av mineraliskt material som tal fuktpåverkan.

Så krav finns det på tätskikt i tvättstugor, toaletter, eller rum med varmvattenberedare.

Men frågan är hur jag ska göra i källaren. Köra helt utan tätskikt så plattan kan andas.
Eller med tätskikt om nu varmvattenberedaren mot all förmodan skulle börja läcka.
 
Secharpun skrev:

Men frågan är hur jag ska göra i källaren. Köra helt utan tätskikt så plattan kan andas.
Eller med tätskikt om nu varmvattenberedaren mot all förmodan skulle börja läcka.
Du får väl tillämpa lite sannolikhetslära:
Vad är mest sannolikt? Att varmvattenberedaren börjar läcka stora mängder vatten eller att fukt vill vandra genom plattan?

En liten fråga bara (för att ytterligare hjälpa dig att fatta ett beslut): Vad är det värsta som kan hända om varmvattenberedaren börjar läcka? Skulle en fuktspärr på tvättstugegolvet motverka detta i sådana fall?
 
Hade då tänkt att golvbrunnen kanske skulle hinna svälja en del av vattnet. Jag tittar ju på hur de som byggt huset har tänkt tidigare. Då golvet är gjutet med fall mot brunnen samt att plastmattan fungerar som fuktspärr.

Men det jag är ute efter är ju att det blir "fackmannamässigt gjort". Och frågan är blir det det utan fuktspärr i detta fall?

Jag är helt inne på att köra utan fuktspärr. Då eventuellt läckage hamnar på golvet och går ner i plattan och i värsta fall går in i gipsväggen vilket inte är en bärande vägg.

Sen så handlar det om man någon gång i framtiden säljer huset. Man ha ju ingen lust att hålla på med dolda fel m.m. Som verkar vara populärt ämne idag.:)
 
Hej! Har själv haft alla dom funderingar du har, men som du förklarar så har du ju redan en plastmatta och en golvbrunn i källare, då är det bara att skura av golvet och lägg klinkers direkt på mattan funka skitbra för mig ja har även ett badkar i tvättstugan.
 
__henrik__ skrev:
Hej! Har själv haft alla dom funderingar du har, men som du förklarar så har du ju redan en plastmatta och en golvbrunn i källare, då är det bara att skura av golvet och lägg klinkers direkt på mattan funka skitbra för mig ja har även ett badkar i tvättstugan.
Knasigt det blir om han ska byta golvbrunnen först.
 
ja det är ju självklart. men det kanske inte behövs om lutningen är rätt.
 
Ett dolt fel blir det inte om du tydligt informerar köparen om hur du renoverat. Då övergår det till säljaren att grotta vidare i detta inom ramen för undersökningsplikten. Du kan t.ex. dokumentera gjorda renoveringar med bilder, text, kvitton, etc. och förmedla dessa till köparen/besiktningsmannen innan köpet.

Att hoppa över tätskiktet i en källare ligger ju även helt i linje med nu gällande branchregler.

Jag kan däremot föreställa mig att en "dolda fel"-situation skulle kunna uppstå om du fuktspärrat källaren och fukten istället valt en annan väg, t.ex. upp genom en vägg (känner till ett sådant fall).

Nä, jag hade nog hoppat över fuktspärren i tvättstugan. Däremot skulle jag nog lägga en fuktspärr i duschhörnan om jag någon gång bygger ett litet "hemma-spa" i källaren. Men bara i duschhörnan...
 
Redigerat:
Spara inte plastmattan. Fräs bort den så du får rent cementgolv (apparat m dammsugare finns att hyra billigt). Byt brunnarna. Lägg fuktskydd ett par decimeter runt brunnarna (det ska väl vara lite fall i närheten av dem typ under ho, vid tvättmsk) så man klarar att en brunn blir täpp och vatten stiger lite över kanten el att brunnen ej hinner svälja flödet. Fuktspärra duschutrymme, 50 mm upp på vägg o på golv (där vatten hamnar så man ej får ständig betongfuktning). Lämna övriga golvytor fria från fuktskydd (golvet behöver kunna andas).
Om VVberedaren springer läck o vattenbegjuter hela golvet så händer ingenting. Risk finns endast om det blir så mkt vatten att det rinner över tröskel in mot andra rum. Ev väggar kan naturligtvis suga upp fukt (typ gipsvägg) men allt är lätt att torka ut så fort man fått bort vattnet. Betongplattan m klinkers tar ingen skada. Det finns inget på golvet som kan mögla typ. Jag skulle inte lämna en plastmatta bakom, det kan nog betecknas som dolt fel om man ej upplyser om det....
 
Om du med plastmatta menar en våtrumsklassad plastmatta sä är ju den en fuktspärr i sig. Väl?
 
eviljava skrev:
I en tvättstuga behöver man väl för övrigt ingen fuktspärr alls? Har du lagt fuktspärr i köket t.ex?
Förlåt att jag inte förstår den liknelsen men den är ju helt ointressant...
Har du golvbrunn i ditt kök ?? :rolleyes: ...är ju en lika intressant liknelse.

NEJ, tycker TS är helt inne på vad som gäller i en tvättstuga med golvbrunn i en källare...
...och det var väl detta tråden handlade om... ;)


Bort med plastmattan och spara aldrig gammalt under nytt...
Rengör plattan från limrester m.m...
Hugg upp och byta brunnen...
Tätskikta golv/vägg-vinkeln där du har innerväggar som kan ta skada av eventuella läckage.
I övrigt inget tätskikt.

Skulle din VVB läcka mycke så rinner det snabbt mot brunnen.
Skulle din VVB läcka lite så sugs det ner i plattan direkt under den och gör ingen skada.
 
Hej har nyligen inrett pannrummet till en tvättstuga. Vad jag fick klarhet i är att klinker på en gjuten platta utan isolering skall inte fucktspärras.
Den skall andas. Sedan har vi golvbrunnen är den av gjutjärn så SKALL den bytas ut vid en renovering.
Och som någon tidigare klämde till med, lägga klinker på en matta nä nä efter en tid har du en skön doft av stampat jordgolv i tvättstugan.
Kan kanske vara retro men f-n så dyrt att åtgärda...

Fd mögelhusägare...
 
Är i samma dilemma men inser att det är precis som angetts. Fuktspärra kring den (50 cm kanske) nya brunnen och där det kan komma stå vatten - Dvs kring duschhörna, under badkar. I övrigt utan fuktspärr.
Själv räknar jag med att ha en avfuktare i pannrummet/tvättstugan och gå på kondenstumlare för att försöka hålla fuktnivåerna ännu lägre om möjligt.
Som angett så anger man hur det är löst - Räknar med Nivellgolv med luftspalt i resten av källarutrymmet. Måste bara räkna lite på kostnader...
Går VVB så räknar jag med att det är tillfälligt, rinner undan och torkar således ur.

Nu har jag ju inte fått nycklar och påbörjat projektet - Men det gäller att ligga på framkant! =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.