:confused: undrar om det blir bra eller alldeles för kallt.. hallen är i bostadshus med trapphus utanför.. tanken är väl ca 10x10 svart natursten med svart fog (om storleken spelar in på värme. tacksam för svar!!/Joel :confused:
 
Jag har direkt EL i hallgolvet och den stänger vi inte av, så du bara vet.

Protte
 
Vi la klinkers i hallen i våras och inte satt på golvärmen än (mer än test). Under de varmaste dagarna vår/sommar satt/låg man på klinkersen för att kyla ned sig.

Undrar hur kallt det blir på vintern? ;-)
 
vore ju skönt om man slapp omständigheterna med att installera golvvärme också.. blir nog parkett om man inte klarar sig utan det - men tycker klinkers e snyggare i hallar.

tack för så snabba svar :) keep 'em coming!
 
skulle inte köra utan värme under klinker i en hall ( eller överhuvudtaget), det blir alltid kallt med sten under fötterna om man inte har värme på den.
 
Nja, man måste nog skilja på typ av utrymme också. Vi har lagt klinker i tvättstugan och syrummet utan värme under. Dessutom oisolerad platta på mark. Visst är det lite kallare än övriga golv men knappast så att man får några frostskador på fötterna.

Dessutom är det nog sällan man går i en hall barfota under den kallare delen av året.

I köket har vi golvvärme under och även badrummet får givetvis värme. Men dessa platser är det mycket mer troligt att man går i utan något på fötterna. man spenderar ju också mycket mer tid i dessa utrymmen än i hall.

Så jag tror att det funkar. Fördelarna med klinker i hallen är flera.
 
smaken e som baken :) Har bott på olika ställen och det har varit klinker utan värme på en del och med värme på en del. Min högst personlga åsikt är att jag skulle inte lägga klinker utan värme om inte det är i ett utrymme man väldigt sällan är i ( precis som ovan skrivet) men i en hall eller badrum där man är väldigt ofta..= värme för min del :) I en hall blir det kallt även med sockar på, I know :)
 
Jo, visst är det så att olika människor är olika känsliga för tex kallt golv. Själv är jag inte så känslig och spenderar heller inte mer än typ 30 sekunder i hallen. Det är en genomfartsled för mig (menar alltså hallen vid ytterdörren, inte någon hall mellan sovrum och badrum ).

Värmegolv i badrum och kök är nog ett måste om man har klinker där. I dessa utrymmen spenderar man (iallafall jag :) ) en hel del tid.
 
Vi har klinkers i hallen utan golvvärme, och det är kallt om fötterna när man trampar runt där. En annan fördel med att ha golvvärme i hallen är, att vintertid så följer det alltid med slask och skit, och på vintern snö.

Detta ligger sedan kvar som små högar på vårt kalla klinker golv, men om vi hade haft värme så hade dessa dunstatbort av sig själv, och har man barn så är det en möjlighet att torka upp blötta kläder denom att lägga de på golven med golvvärme (beroende på hur varmt man har givetviss)...

Så lägga klinker utan värme är nog inte att rekomendera.

- M
 
Hej
Vi har klinkers i hallen men ingen golvvärme.
Upplever inte att det är så kallt i hallen förutom när man har dörren öppen en längre stund och det är minus grader ute. Då blir dem SVINkalla
Mvh Edin
 
Hallå!
Tack för alla svaren! Sen om ma vart klokare det vete... :)
Har fortfarande inte riktigt bestämt mig, uppvärmimng är ju en kostnadsfråga också och det är ju som sagt en hall.. relativt stor dock och med gästtoa och sovrum i anslutning. Angående storlek på plattor tror jag att vi ska ha större, kanske 40x40, min första tanke på småplattor känns rätt vilsen :)
 
En lösning är annars att man har golvvärme på en del av golvet om man vill hålla nere kostnader och arbete, i synnerhet om det är en relativt stor hall.

Har själv en avlång hall, 6x2m och den är avdelad/uppdelad i en entre och hall del, vi har avgränsat med en portal. Vi installerade golvvärme i entredelen och har klinker i hela hallen.

Tycker det fungerar utmärkt. Precis som it-snubben ser jag hallen som en genomfartsled. I entren är det dock smidigt med tanke på på det som Gladh påpekar om vintertiden, i synnerhet om man som vi har småbarn.

// stOra_M
 
mm kommit fram till 2 alternativ nu ska det bara bestämmas vilket, antingen blir det hel-klinkers i hallen med 2 zoner en med värme och en utan alternativt att lägga klinkers de 2 första metrarna av hallen och sedan gå på med laminat.. är jättenöjd med alla svar nu ska vi bara bestämma oss! :) tack
 
Vi är precis inne på samma projekt.
Här blir det golvvärme över hela ytan, men i två zoner med mer effekt närmast ytterdörren.
 
  • Gilla
freak86
  • Laddar…
Om man ångrar sig så är det nge roligt.

varför inte lägga golv värme på hela ytan, o sen vänta med att koplaihopp det (golv värmen är väll inte så dyr)

laminat är hårt o kalt, samt högjutt. bättre satsa på ett trägolv (finns ju sånna i samma storlek som laminat)
om du lägger värme under klinkerse o inte under laminaten så käns laminaten jätte kall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.