Hej!
På mitt badrumsgolv ligger en våtrumsmatta under den är det betonggolv. Mattan har legat sedan 1984. Den är hel och har inte släppt någonstans. Kan man lägga klinker ovanpå den? Hantverkaren påstår detta:S
 
  • Gilla
Arback
  • Laddar…
Det skulle aldrig jag göra. Man kan inte veta hur mattan reagerar på fixet.
Välkommen hit, förresten!
 
Godkänns inte av försäkringbolagen. Det händer dock inte lika mycket vid skada när det är bottenvåning med betongolv som på en övervåning. Har själv klinker sedan drygt 20 år på våtrumsmatta från 1970 utan problem.
Försök ta reda på hur våtrumsmattan kommer att reagera på fixet. Tror att det finns särskilt fix som är skonsamt mot mattor.
 
Redigerat:
slit bort mattan o lägg tätskickt istället...!!
/
M
 
trojlee skrev:
slit bort mattan o lägg tätskickt istället...!!
/
M
Glöm inte att byta golvbrunn i så fall (din är väl äldre än 1990?).
 
Det handlar inte bara om hur mattan reagerar på fixet...

Det handlar även om ifall mattan och mattans lim orkar hålla uppe tyngden av kakel...

Jag hade aldrig lagt pengar på kakel och gjort så med risken att få göra om det sen och då ta kostnaden igen...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Det handlar inte bara om hur mattan reagerar på fixet...

Det handlar även om ifall mattan och mattans lim orkar hålla uppe tyngden av kakel...

Jag hade aldrig lagt pengar på kakel och gjort så med risken att få göra om det sen och då ta kostnaden igen...
Skriver under på varenda del av detta. Den hantverkaren som rekommenderar denna lösning hade aldrig fått komma in i mitt hus då han inte jobbar för att göra fackmannamässigt jobb
 
Paul: Nu var det frågan om golv så det blir ju inte sån belastning som för väggar.
Eftersom det är betonggolv så tycker jag inte det är så farligt att göra på detta sättet med klinkers direkt på mattan men TS kommer inte få någon ersättning från försäkringsbolag om något skulle hända men blir nog inga stora skador då det är betongplatta.

För övrigt diskuterade vi detta ganska nyligen här:
http://www.byggahus.se/forum/tvaettstuga/167032-klinker-pa-svetsad-plastmatta.html
 
Tack för alla tips!
Det gäller som sagt bara golvet. Det gäller en bostadsrätt. Byggd 1937. Stambytt -84. Jag ska sälja om ca 1 år. Men vill fräscha till den lite först. Kanske jag ska låta golvet vara då. Mattan är ju hel ( och hellimmad) och inte sliten, ser nog ut som när de la in den ( men ful förstås).
Enligt hantverkare har nog golvbrunnen blivit bytt vid senare tillfälle, eftersom det är en plastsil och locket ser vitt och fräscht ut (?)
Tänkte först renovera för kung och fosterland...men när grannen sålde bara uppfräschat för nästan 1 milj. mer än vad vi köpt för, har jag börjat tänka om.
 
Halo10 skrev:
Tänkte först renovera för kung och fosterland...men när grannen sålde bara uppfräschat för nästan 1 milj. mer än vad vi köpt för, har jag börjat tänka om.
Om skicket på bostaden redan är någorlunda bra lönar det sig oftast inte ekonomiskt med jätterenovering inför en försäljning.
 
Är det en lägenhet med lägenheter under så skulle jag passa mig, vet inte om försäkringen täcker om det skulle bli läckage och lägenheter under skadas då man gjort det regelvidrigt.
 
Halo10 skrev:
Tack för alla tips!
Det gäller som sagt bara golvet. Det gäller en bostadsrätt. Byggd 1937. Stambytt -84. Jag ska sälja om ca 1 år. Men vill fräscha till den lite först. Kanske jag ska låta golvet vara då. Mattan är ju hel ( och hellimmad) och inte sliten, ser nog ut som när de la in den ( men ful förstås).
Enligt hantverkare har nog golvbrunnen blivit bytt vid senare tillfälle, eftersom det är en plastsil och locket ser vitt och fräscht ut (?)
Tänkte först renovera för kung och fosterland...men när grannen sålde bara uppfräschat för nästan 1 milj. mer än vad vi köpt för, har jag börjat tänka om.
Om det är stambytt -84 kan man kanske misstänka att golvbrunnen är lika gammal. I så fall ska den ju bytas om man börjar greja med klinkers och annat. Jag hade nog inte påbörjat nåt...
 
:S
Bezt skrev:
Paul: Nu var det frågan om golv så det blir ju inte sån belastning som för väggar.
Eftersom det är betonggolv så tycker jag inte det är så farligt att göra på detta sättet med klinkers direkt på mattan men TS kommer inte få någon ersättning från försäkringsbolag om något skulle hända men blir nog inga stora skador då det är betongplatta.

För övrigt diskuterade vi detta ganska nyligen här:
[länk]
Visst, men jag anser ändå inte att det är en vettig lösning och när den kommer från en s.k hantverkare så blir jag mest bekymrad över att det finns sådana folk och att de kallar sig yrkesmän... :@q(;^;)p
 
Gör inget regelvidrigt om du skall sälja snart, finns stor risk att en köpare antingen prutar ned priset precis innan överlåtelsen med hänvisning till att badrummet är felaktigt Alternativt kommer med krav i efterhand.

Om en köpare köper din lägenhet med nyrenoverat badrum så har köparen rätt att förvänta sig att det är korrekt gjort.

Som sagt din golvbrunn är nästan garanterat från stambytet -84. Skall därför bytas om du gör något med badrummet idag. Och att sätta klinkers på gammal plastmatta är regelvidrigt.
 
Mitt önskemål till hantverkaren:

Lägga ny våtrumsmatta ( ligger matta där nu)? (Min fråga till hantverkaren)

Svar: [DET SKULLE INTE FUNKA MED TANKE PÅ TÄTSKIKTSREGLER, MEN DÄREMOT DET GÅR ATT LÄGGA KLINKER PÅ DET BEFINTLIGA PLASTMATTA UTAN ATT BEHÖVA RIVA. DET BILLIGT, FINT SAMT TREVLIGARE FÖR DEN SOM SKULLE FLYTTA TILL DEN LÄGENHETEN SENARE.

Får man verkligen lägga klinkers direkt på mattan? Hur gör man då med den biten av mattan som går upp på väggen, ca 6 cm? ( Min fråga till hantv.)

Svar: Det är klart man får. vi river inget, och rör inte tätskikten. vi lägger enbart kakel på den befintliga mattan. detta gäller enbart om mattan är hel och limmat rakt igenom. om mattan har släppt eller har sprickor då kan man inte göra det, utan man måste riva då blir det en annan historia.
för den uppvikta delen, brukar folk välja samma klinker som golvet, eller man kan välja samma kakel som väggar. dock den delen blir inte helt rak, för att mattan har en böjning i hörnet, men det blir helt ok ändå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.