Börjat kalkylera/skissa på sommarens projekt och det verkar som vanligt bli större än man först tänkt sig.
1. Vi skulle byta kombipannan mot bergvärmen samt måla om golvet i pannrumet.
2. Skulle vara fint med klinkers istället för målat betonggolv, ändå så litet rum 1,6x2,1m så det är ju samma kostnad (mer eller mindre tänkte vi).
3. Vi kanske skall plocka bort skortstenen som enbart hör(hörde) till kombipannan, så får vi större(mindre litet) pannrum/kapprum.
4. Lika bra slita bort dörren till tvättstugan och lägga in klinkers hela vägen, men då måste vi nog lägga golvvärme också.

Så från 3,5m2 målat golv hamnade vi på 10m2 med klinker + golvvärme.

NU till min funderingar:
1. Pannrummet har idag gjutet golv med måla och tvättstugan har en "fin" grön våtrumsmatta(som ej är korrekt inlagd) vid trösklar ser man ner till skiva nr 2 mm.
Men det finns vidare en nivåskillnad på ca 5mm mellan tvättstuga och pannrum. Skall man först slita ut allt i tvättstugan och börja om med deta golv så det blir ok, sedan fyller man på i pannrummet så det blir i samma höjd eller?

2. Hur stora plattor är vettigt med tanke på att det är totalt 3st avlopp som skall trixas in, varav golvet i pannrumet idag har STOR lutning mot avloppet.
 
Jag hänger inte med riktigt, vad är "skiva nr 2"? Vad finns under mattan i tvättstugan?

Men för att svara på din andra fråga, jag tycker absolut inte ni ska ha större plattor än 20x20 om det är fall.
 
Skiva nr2 kan vara en regel som jag ser(mest troligt).
Under mattan är det gissningsvis en 22a spånskiva samt reglar på cc? än så länge
 
Så huset har alltså inte en platta på mark? Är det en betongkaka på träbjälklag i pannrummet då?
 
Mycket möjligt att det är en betongkaka. Just nu ser det dock ut som att jag river hela golvet i tvättstugan och sätter in nytt. Tanken då är 22mm golvspån med limmad 13mm golvgips å sedan kör jag tätskick på golvet. Sedan får jag helt enkelt anpassa golvet i pannrummet efter höjden i tvättstugan.
Sedan vad gäller lutning mot brunn, vad är normal lutning?
Funderar vidare på att lägga en halv platta upp mot väggen.

Sedan får man köra med förhöjningsringar i samtliga 3 avlopp för att få dessa i rätt nivå mm

edit: Huset har torpargrund/krypgrund, dock ej krypbar.....
 
Det låter vettigt som du tänkt.

Normal lutning är 1:100, och 1:50 närmast brunnen. Typ närmaste halvmetern eller så.
 
Nästa grej är ju byte eller inte av själva avloppsbrunnen. Idag har jag en modell i plast med löstagbart vattenlås i samtliga 3 avlopp som blir inblandade. Däremot kommer de ju bli för låga och då är frågan om jag måste byta eller om jag kan nöja mig med "förhöjningsringar". Enligt andra siter så skall man alltid byta till nya avlopp som stödjer anslutningen av tätskiktet, å andra sidan läste jag att de "gamla" ej godkända brunnarna ej hade löstagbart vattenlås. Någon med ideer? Måste nog åka in till någon som kan detta och vädra mina funderingar. Vidare, möjligt köra klinkers över hela eller skall jag lägga in 2 golv som matchar varandra? Tänkte främst så på framtida rörelser i huset.
 
Du kommer ju inte göra ett regelrätt våtrum, så därför måste du inte byta brunnar för att de gamla inte är godkända. Huruvida de har löstagbara vattenlös eller inte har ingenting att göra med om de är godkända. Äldre än början av 90-talet, inte godkända.

I och med att det inte kommer bli regelbunden vattenbegjutning (väl)? så kan man tänka sig att du behåller de gamla brunnarna om de har klämring. Fast jag hade passat på att byta dem, då får man ju de nya i rätt höjd direkt.

Du bör kunna lägga samma klinkergolv över hela ytan, om det inte är olika grundläggning i de båda rummen. Det låter ju som att båda vilar på samma träbjälklag.
 
Som sakt större projekt än man tänkte sig...... :'(
Tur att arbetstiden är gratis ;)

Skall jag ändå upp med spänskivan mm i tvättstugan så byter jag givetvis de två brunnen som sitter där. Däremot är frågan om jag "ids" bila upp golvet och byta i pannrummet, om jag gör det så flyttar jag nog det avloppet närmare väggen.

Men som sakt det är något man får fundera på under ett par månader nu.
Pannrummet blir ju inte fritt förrän det blir plusgrader dygnet runt.
 
Åkte förbi Beijer igår och där tyckte de att det är nog bäst att göra en "mjukfog" mellan golven för att inte råka ut för sprickbildning i framtiden. Så nu är budet att det blir en mjukfog (1-2cm) mellan rummen alternativt en snyggare golvlist i aluminium.
Vidare blir det nog 10x10 plattor i pannrummet där jag har mycket fall mot brunn och 20x20 i tvättstugan där det är mer normalt fall.

Nu återstår bara att rita upp allt i Autocad och sedan börja lägga skalenliga mönster för att få fram bästa resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.