Hej
Har en hall på ca 13 kvadratmenter som vi har planerat att byta ut befintligt klinkers med nytt (huset är byggt 1983, platta på marken). Nu är det så att när jag började hugga med mejsel och hammare på första rutan så verkar det som om det är spånskiva under klinkern..

Hur ska jag göra på bästa sätt för att få bort det gamla och lägga nytt klinkers???

Har hyrt en bilningshammare till imorgon, men nu undrar jag om det är det bästa.. Ska/kan man använda vinkelslip med diamantklinga för att skära ut rutor med klinkers/spånskiva?? Misstänker att spånskivan måste bort i vilket fall som helst.
Brandrisk? Annat sätt att göra det på, eller är bilningshammare att föredra?

Behöver verkligen hjälp från er som kan detta

Hälsningar
Niklas
 
Borrhammare, med roationsstopp och platt bred mejsel är nog att föredra framför bilningshammare.
Iaf om det är en fullstor bilningahammare för golv
 
Klinkern sitter väldigt hårt fast i spånskivan, hur hjälper det med borrhammare?
 
Haha det är samma grej ni pratar om, bara 2 olika namn på maskinen :)
 
Bra, då är jag på rätt väg :) Någon som har har försökt ta bort klinkers på spånskiva som har några tips på hur man gör för att förenkla det?
 
Hej Hyrde en Hilti 706, funkar bra, har idag tagit bort 56 av 130 plattor.. sitter som f*n.. Men det är väl bara att kämpa på!

Sen kommer nästa problem.. att ta bort spånskivorna. Ska man lägga på nya spånskiver eller vad gäller??

Hälsn
Niklas
 
varför ta bort spånskivan? är den fuktig/skadad/mögel? om det inte är nå fel på den och den inte utgör någe problem så kan den vell va kvar.
 
Varför ha spånskiva om det är platta på mark,väck med skiten för att undvika framtida problem med fukt underifrån.
 
Mikael_L
cecar33 skrev:
Varför ha spånskiva om det är platta på mark,väck med skiten för att undvika framtida problem med fukt underifrån.
För att få ha alla golv i huset på samma höjd, antar jag kan vara en bra anledning.

Att det ursprungligen blev så när det byggdes var nog för att slippa allt för kalla golv.
Iaf om det är gjort som det brukar vara på mitten av -80-talet.


Men jag håller med daugaard, är spånet någorlunda fint och fräscht så finns det väl ingen anledning att ta väck det?
Ev kan du flytspackla för att få en finare yta igen.
 
Redigerat:
antar att spånskivan ligger på reglar? Då måste du öka böjstyvheten på något sätt.
Antingen genom att armera och flytspackla min 12mm, eller limma en 13mm golvgips.

Sen bör man inte lägga plattor direkt på spångolv ( det finns fix avsett för det)
 
Mikael_L
Jag måste passa på och fråga om du får bort dom utan att bitar av spånskivan åker med ...
NickePa skrev:
..., har idag tagit bort 56 av 130 plattor.. sitter som f*n.. Men det är väl bara att kämpa på!
För spånskivan tappar givetvis styrka om den blir upphackad i ytan, men någon liten lokal skada gör nog inte så mycket.

Om den får full styrka igen genom flytspackling vågar jag inte uttala mig om.
 
Bitar av spånskivan har åkt av, så tanken var nog att ta bort spånskivan pga det. Jag vet inte vad som finns under spånskivorna, dvs om det är reglar eller någon annan skiva under. Behvöer man flytspackla 12mm? golvet blir högre än planerat då..

Frågan är vilket som är bäst(och minst påverkan/mer jobb)
1 Behålla spånskivorna (fast dom har fått en del skador och flytspackla ovanpå
2 ersätta spånskivorna och lägga klinkers direkt på dom nya spånskivorna
3 ersätta spånskivorna med något annat material
4???

Alt 2 känns lite lockande för då blir det samma höjd på golvet som tidigare...
Tacksam före ere kloka tankar
Niklas
 
Idag så har jag tagit bort den sista klinkers (kan berätta att det är inte lätt att ta bort klinkers under en trappa.....)
Blod, Svett och Tårar, nja kankse inte blod och tårar men svett blev det :)

Frågan återstår om man ska försöka lappa spånskivorna (känns spontat fel) eller om man ska ta bort dom och ersätta med nya spånskivor (= nya problem?)

Hälsningar
Niklas
 
Mikael_L
Vet du vilket cc-mått du har på reglarna under spånskivorna?

Hur djupa skador är det på spånet, och är det tätt med skador överallt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.