Har nyligen flyttat in i min första bostadsrätt och hade tänkt mig renovera hallen; lägga in klinkers med elgolvvärme. När jag tog bort klickgolvet fanns där som väntat plastmatta. Plastmattan var limmad på skiva (masonit?) och under skivan finns tunn plast och under plasten en massa grus/sand.

Så då är frågan hur jag gör med detta, jag kan väl inte lägga klinkers på detta så sanden måste bort? Sandlagret är ca 3-3,5cm tjockt och därunder skrovlig betong.

Nån idé om hur jag ska göra, finns det nån typ av "undergolv" man kan köpa och lägga dit istället för gruset. Eller har någon nån annan bra idé?

(Bostadshuset är av lamelltyp och i betong om det skulle hjälpa, miljonprojekt... )
 
Är det inte stort skulle jag flyta hela golvet till nivå efter att gruset tagits bort. Är det stort kanske man kunde använda snabbtorkande cement eller snabbslipsats som är aningens billigare än flytspackel.
 
Ja det kanske vore enklast (hallen är drygt 10m^2). Vad jag tänkte var att sanden finns där för att dämpa ljudet till lägenheten under och att man därför var skyldig att ersätta den med något likvärdigt...

Men man kanske kan fuska litegrann. Flyta upp en bit som du säger och sen kanske lägga på T2Röd + T2Reflecta? T2Reflecta ska bestå av komprimerad frigolit, det kanske ljuddämpar litegrann? Vad tror ni?
T2Reflecta.jpgreflecta4.jpg
 
Redigerat:
funkar säkert fint..så har jag sett att dom gjort på flera ställen
 
Ren betong som man kan anse flytet som är ju bästa ljuddämpningen man kan få i princip så jag tror inte du behöver oroa dig för den aspekten då du knappast gör det sämre, snarare bättre skulle jag se det som.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.