Golvspånskivor på reglar cc 60. Armeringsnät och golvvärme i 20 mm flytspackel/avjämnmassa. Sedan tätskikt och klinkers.
Gör armeringen att det blir tillräckligt styvt eller måste det ändå vara cc 30 under golvspån.
Tacksam för svar!
 
Det skall kunna räcka. Men det beror lite på fler faktorer. Om bjälklaget har en spännvidd på mer än 420 cm (har jag för mig ialla fall 4xx) eller om den totala klinkerytan blir större än 10kvm så måste det vara cc30. Kan finnas fler faktorer, jag är inte expert.

För mig känns det lite lustigt att det bara är bjälklagets längd som gäller, ingenting om bärigheten. Man kan ju ha ett underdimensionerat bjälklag på 3m spännvidd.
 
Jodå, det räcker. Det räcker med 15 mm spackel på minsta stället om golvvärmeslingorna är max 7 mm. Skruvlimma golvspånet mot reglarna, limma alla skivorna i not/spont, och prima skivan enligt spackeltillverkarens anvisningar innan du fäster nätet och värmekabeln. Hempularen har rätt i att det är max 420 cm i spännvidd och 10 m2 om man ska slippa regla i till 300 c/c.

Vad gäller bärigheten så antar jag att PER's branschregler förutsätter att kraven i BBR/BKR är uppfyllda, men jag håller helt med om att det är konstigt. För när man anger 4,20 som maxlängd så måste det ju vara för att man vill begränsa möjligheten till svikt hos bjälkarna, samtidigt som dimensionen ju är en mycket större faktor.
 
Tack för snabba svar!
Spännvidden är ok och ytan är "precis" 9.5 kvm. Golvsånskivorna ligger redan på plats (sedan -75). Så att limma blir nog svårt men att komplettera med skruv går nog. Kan man öka styvheten med tex golvgips på spånet eller tjockare "gjutning".
(Funderingar inför badrumsrenovering)
 
Hej, du styvar upp golvet rejält om du limmar golvgips mot spånskivan med Ardex S48, dyrt men bra,
Det brukar finnas jämförelse-golvskivor hos golvfirmorna, en med enkelt golvspån 22mm, en med skruvad golvgipsskiva och en limmad med S48 och det är en rejäl skillnad i styvhet.
 
Norell skrev:
Hej, du styvar upp golvet rejält om du limmar golvgips mot spånskivan med Ardex S48, dyrt men bra,
Det brukar finnas jämförelse-golvskivor hos golvfirmorna, en med enkelt golvspån 22mm, en med skruvad golvgipsskiva och en limmad med S48 och det är en rejäl skillnad i styvhet.
Det finns många mycket billigare lim som fungerar precis lika bra som S48. Det är inte limmet som är styvt, det är det faktum att man sammanfogar gipsen med spånet så att det blir en homogen skiva av alltihop och att skjuvkrafterna mellan skivorna tas upp. Och man måste använda ett av de godkända limmen när man lägger gips på spån i badrum. Sen finns det inga som helst fördelar med att använda gips som förstyvning istället för flytspackel, men en hel del nackdelar.

Russel, jag hade inte oroat mig så mycket för att golvspånet inte är limmat. Om du kör 12/15 mm vid brunnen, beroende på om du ska ha golvvärme, så kommer det automatiskt bli betydligt tjockare ganska snabbt i o m fallet (1:50 närmast brunnen och sen 1:100 i hela rummet). Det kommer fungera.
 
Det låter bra. Tack för bra svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.