Hej alla! Min nya lgh har en illa åtgången trestavs ekparkett som ska slipas och lackas. På ett område (ca 0.6 x 1m) måste parkettet bytas ut pga fuktskador från balkondörren som stått öppen och det då regnat in. Den är illa åtgången och man kan bokstavligen idag lyfta bort vissa bitar ur parketten.

Jag tänkte som en relativt billig och snygg lösning hacka ur den förstörda parketten i ett område motsvarande 0.6 x 1m och sedan lägga in mattsvart kakel och vidare avsluta med en list mellan trä och kakel. Jag tänkte göra förarbetet själv dvs hacka ur parketten och ev jämna till och sedan låta en hantverkare lägga i kakel o fog.

Hur djupt ska man gå t ex? Är det någon som har gjort detta och kan komma med råd? Är det överhuvudtaget en vettigt lösning?
Tack!
 
Hur man ska göra beror helt på vad som finns under. Om det är en betongplatta direkt under parketten kan keramiken läggas på den. Om det ligger ett undergolv av brädor på bjälkar så är det en annan femma, och du kommer få problem att få keramiken i samma höjd som parketten. Det finns ett antal andra tänkbara konstruktioner som det kan vara i ditt golv, du måste ta reda på hur det ligger till med det innan du kan få några svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.