Har fått en fråga från min svärmor som jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig med. Hon är väldigt noga med kvalitet och lång livslängd när dom renoverar.

Dom har en sommarstuga som dom håller på att renovera. Och dom har byggt ett inglasat uterum som dom nu ska välja golv till.
Dom är inne på klinkers men hon litar inte riktigt på dom som säljer klinkers. För dom är ju säkert hur positiva som helst till att dom ska lägga klinkers tror hon. Hon vill veta från vanligt folk som gjort detta hur det håller. Hon vill inte att det skall börja spricka sönder efter ett år eller två.

Nu vet inte jag allt om hur det skall byggas men jag försöker rada upp lite förutsättningar.
Stugan kommer att stå tom utan värme (eller minimalt) på vintern.
Helt inglasat uterum som är skiljt från stugan med dörrar.
Golvet vet jag ej cc på reglarna ej heller om det skall isoleras (jag tror det men jag vet inte) det skall på golvspånskivor och sen har dom pratat om gips. Men där är det lite lurigt. För snickarna som håller på att jobba där tror jag har sagt golvgips men en bekant snickare till svärmor/svärfar har sagt att man kan använda tunnare.

Behövs det nån mer info så får jag ta reda på det.
Vad säger ni? Skulle svärmor vara nöjd även efter 10 år eller skulle hon måsta göra om det efter 1 år?
Vad ska man använda för klinkers, fix, fog? Speciella?

Med vänlig hälsning, Jonas
 
Man ska ha frostsäkert klinkers. Fix och fog vet jag inte om det behövs speciella men tror inte det.

Ska dom ha det säkraste ska dom gjuta EPS mellan bjälkarna och sen flytspackla för att slippa sprickbildning.
 
huggan skrev:
Man ska ha frostsäkert klinkers. Fix och fog vet jag inte om det behövs speciella men tror inte det.

Ska dom ha det säkraste ska dom gjuta EPS mellan bjälkarna och sen flytspackla för att slippa sprickbildning.
Frostsäkert i ett inglasat uterum? Varför då? Klinkern blir ju inte blöt och kan därmed inte frysa sönder.
 
verktygsgurun skrev:
Frostsäkert i ett inglasat uterum? Varför då? Klinkern blir ju inte blöt och kan därmed inte frysa sönder.
Det stämmer, trodde att man var tvungen att ha frostsäkert om det var minusgrader men som du skrev gäller det bara om det utsätts för vatten.
 
Som sagt det behöver inte vara någon speciell klinker eftersom utrymmet inte kommer vara blött. Skall den ligga utomhus på vintern måste den vara frostsäker. En frostsäker klinker är dessutom jobbigare att lägga då den är svårare att kapa.

Hur bra det håller beror på underlaget. C/C 300 mm är nog att rekommendera samt att använda riktig golvgips. Det handlar ju inte om några stora skillnader i pengar så länge inte uterummet är gigantiskt.
 
verktygsgurun skrev:
Frostsäkert i ett inglasat uterum? Varför då? Klinkern blir ju inte blöt och kan därmed inte frysa sönder.
Det kanske inte är nödvändigt med frostsäker klinker men jag skulle nog ändå välja det. Jag har en inglasad balkong med klinker och även om det normalt är helt torrt där så kan det ibland yra in snö i små springor vid busväder. Inga större mängder direkt men tillräckligt för att det kan bli lite snö på vissa ställen. När sedan den snön smälter blir det "fläckvis" lite blött. Om denna lilla vattenmängd är tillräcklig för att ställa till problem vet jag inte, men personligen skulle jag inte chansa.

Sen kan man ju råka drälla ut exempelvis ett glas vatten eller något annat... ;)
 
Tack för alla svar.

Som jag tyder era svar så skall det inte vara så stora hinder till att svärmor skall bli nöjd med ett sånt här golv.

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.