nu är en del av renovering gjord, men o hallen så skulle jag vilja lägga klinkers vid ytterdörren, de är ca 1.5M långt X 1M så de är inte stort.


nu ligger de vanligt trä golv plankor(råspont?) så hur ska ja göra?


min tankte va följande

såga upp en biten, kolla hur de är reglat de ska väl minsta ca 30CC mellan reglarna när de ska på klinkers.
sedan lägga gips, men vad ska man använda för att tätta alla kanter? då jag har tänkt att flyttspackla de sen då de ska vara golvvärme vattenburret, å sen på med klinkers.


är de bra eller dåligt?
 
Glöm inte att kortla mellan reglarna och armera flytspacklet.
Ska du ha vattenburen golvärme räcker det nog om du har golvspånskivor med spår för slangen ist för golvgipset.

Regla 30cc å Kortla
På med...
Golvspånskiva
Slang
Armera
Flytspackla
Klinkers
 
Hur ska jag kortla i mellan?
Sen är de säkert reglat på 60cc så hur ska ja regla på 30cc utan att behöva ta upp hela golvet? Kan man regla på andra hållet? Så de blir "rutigt" eller vd man ska säga
 
Jag har ett liknande fall, fast på en toalett. Måste man ha fuktspärr då?

Har bjälkar på cirka 50 cc, tänkte regla upp och isolera först. Vilket håll borde jag regla upp? Tvärs på bjälkarna eller tvärs på bräderna? De är 28 x 140 mm tror jag.

Har aldrig lagt golvvärme, men kan alltså flytspackla direkt på golvspån? Fast inte i våtrum väl?
 
Det går alldeles utmärkt att flyta på spån.
Fuktspärr på golvet och ca 10 cm upp på vägg (folie).
 
berne88 skrev:
Hur ska jag kortla i mellan?
Sen är de säkert reglat på 60cc så hur ska ja regla på 30cc utan att behöva ta upp hela golvet? Kan man regla på andra hållet? Så de blir "rutigt" eller vd man ska säga
Du behöver inte regla hela golvet ta bara upp lite mer än det du ska kakla. Sätt en kortling mellan reglarna en bit utanför området som ska ha klinkers fäst den nya regeln med en balksko mot kortlingen. Kortla sedan mellan de gamla och nya reglarna

När du e klar, ring en tung polare som får komma förbi och hoppa lite. Sviktar det allt för mycket kortla lite till :)
 
Redigerat:
Henrik Enkel skrev:
Jag har ett liknande fall, fast på en toalett. Måste man ha fuktspärr då?

Har bjälkar på cirka 50 cc, tänkte regla upp och isolera först. Vilket håll borde jag regla upp? Tvärs på bjälkarna eller tvärs på bräderna? De är 28 x 140 mm tror jag.

Har aldrig lagt golvvärme, men kan alltså flytspackla direkt på golvspån? Fast inte i våtrum väl?
Är det bara toa utan dusch behöver man väl inte ha fuktspärr?
 
6.2.3 Övriga utrymmen
I toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare, som inte är våtrum enligt definition i kap. 2.1, ska golvet förses med tätskiktssystem av folietyp (VTgF) eller övrigt godkänt tätskiktssystem (VTg). Tätskikt ska vikas upp på vägg min 50 mm.
 
noone70 skrev:
Du behöver inte regla hela golvet ta bara upp lite mer än det du ska kakla. Sätt en kortling mellan reglarna en bit utanför området som ska ha klinkers fäst den nya regeln med en balksko mot kortlingen. Kortla sedan mellan de gamla och nya reglarna

När du e klar, ring en tung polare som får komma förbi och hoppa lite. Sviktar det allt för mycket kortla lite till :)


Ska jag använda plyfa till å kortla?
Ja är tung sj så de kan ja lösa:)
 
Du måste ha en regel (minst 145mm) till det.
 
Hur mkt kommer allt att bygga? Då jag vill att de ska vara i samma höjd som resten av golvet
 
Jag tror inte att du kan få det på samma nivå som det befintliga golvet. Du behöver ha något som bär, oftast använder rman golvspån, och sedan gips eller flytspackel på det, klinkers måste ligga mot en död yta. så jag tror att underlaget kommer att bygga minst 30- 35mm från överkant på bjälkarna, och så 10 - 15 mm till för klinkers med fix.

Det man skulle kunna fundera över är om det kan gå att växla av golvbjälkarna som går under din yta, så att man kan "rensa" bort bjälkarna där, och så bygga ett nytt golv en bit ned, justera höjden med flytspackel.
 
Man kan ju regla ner mellan bjälkarna och lägga spånet i samma höjd som bjälkarna, sen armera och flyta (inget gips) så bygger man ju i alla fall spånets tjocklek mindre.
 
Hmm de här verkar svårare/krångligare än vad ja hade väntat mig:(

Får såg upp golvet å kolla hur de ser ut, å lägga in bilder här så de blir rätt.
 
Stefan N skrev:
6.2.3 Övriga utrymmen
I toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare, som inte är våtrum enligt definition i kap. 2.1, ska golvet förses med tätskiktssystem av folietyp (VTgF) eller övrigt godkänt tätskiktssystem (VTg). Tätskikt ska vikas upp på vägg min 50 mm.
Ok, tack... kan vara bra att veta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.