Hej!

Jag har planerat att lägga klinker i vår lilla hall på ca 2 kvm.. Mina funderingar är bara hur jag ska gå till väga för att få det rakt och snyggt, väggarna är nog inte 100% raka, vad utgår man ifrån?

Bifogar en bild.

Tack på förhand!
 
  • IMG_2546.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Vilken storlek är det på klinkersen du ska lägga?
 
Har inte riktigt bestämt mig, ganska stora plattor hade jag tänkt. 40*20 nått sånt kanske..
 
B
du kan börja med smätta en linje i mitten(gärna ett kryss också) och lägga ut från den.
 
Är inte riktigt med på hur jag ska gå till väga ändå, ska man kanske använda sig av en snor eller en rätbräda?
 
T
Martin_Arv skrev:
Är inte riktigt med på hur jag ska gå till väga ändå, ska man kanske använda sig av en snor eller en rätbräda?
Ja, antingen en rätbräda eller slår du ut ett rutnät med en snörslå. Om du använder snörslån måste du kolla så att det är vinkelrätt med hjälp utav pythagoras sats
 
Bestäm dig av vilken vägg du vill utgå ifrån, ta även hänsyn till varifrån man oftast kommer kolla på golvet. Detta är speciellt viktigt om du tex kör mörka plattor med ljus fog så du har hög kontrast där i mellan. Om ofta kan du om du har krokiga väggar försöka lägga en kvadrat med hela plattor i mitten och sedan en full ram runt dessa med plattor du kapar. Då kan du kompensera för sneda väggar genom att kapa dessa plattor olika. När du börjar sätta denna kvadrat kan du utgå från en bräda eller något annat rakt och sedan köra kryss från det. Om du lyckas sätta kvadraten med hela plattor i mitten på ett sådant sätt att storleksskillnaden på de du måste kapa inte är allt för stor så kan man dölja förvånansvärt stora skillnader på det sättet. Kan även vara värt att tänka på detta redan när du väljer plattor.

Det du absolut ska unvika är att utgå från en vägg med hela plattor och sedan sluta med att vara tvingad sätta väldigt små plattor på andra sidan, Detta reagerar man på.

// Mats
 
Liten hall, en besökare kollar runt på huset när han kommer men har fokus på att ta ajö av värden när han lämnar. Alltså lägger man plattorna så det ser så bra ut som möjligt från dörren och in i huset. Vilket blir så som flera redan skrivit, börja i mitten och lägg ut mot sidorna, är inte väggarna raka så spelar inte mittlinjen så stor roll heller eftersom plattorna mot väggarna ändå kommer att vara skurna olika. Viktigare att få till linjen mot det andra golvet som möter klinkersen, den raden skulle jag lägga med hela plattor om det inte innebär att raden vid tröskeln blir löjligt smal.
 
Tackar så mycket för alla svar! Kan ta ett foto när jag är klar :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.