Har ett hus byggt -79 med oisolerad platta på mark.
Golvreglarna ligger på "klossar" ingjutna i betongen.
Isolering 100 mm ovanpå plattan och sedan 22 mm golvspånskiva.

Har läst om risk för fuktvandring när man har oisolerad platta och golvvärme så nu undrar jag om jag får
ge upp planerna på badrum med klinkers och golvvärme.

Våtrumsmatta skulle duga bra för mig men inte för "hon som bestämmer" :)
 
Är det uppreglat även i badrummet? I så fall hamnar ju golvvärmen ovanpå isoleringen.
Annars är klinke med punkterat tätskikt bättre än plastmatta eftersom fogarna tillåter fukten att ventileras ut. Ju mindre plattor desto bättre.
Däremot finns det risk att golvvärmen trycker bort fukten till intilliggande utrymmen om badrumsgolvet är gjutet direkt på plattan, och ligger dessa utrymmen redan på gränsen så kanske ni får problem.
 
Förklarade nog lite dåligt, följande är förutsättningarna:
Nuvarande badrum är ca 3 m2 med plastmatta på golv och väggar.
Tanken är nu att utöka badrummet med ett fd sovrum till totalt ca 17 m2.
Golvet är uppreglat lika i hela utrymmet med 100 mm isolering på plattan och sedan golvspånskiva.

Läste nånstans att om man inte har isolering under plattan finns det risk att plattan blir för varm och att fukt sedan kan vandra upp i konstruktionen på våren när man stänger av golvvärmen.

Kanske finns en chans att det skulle funka bättre om man byter ut isoleringen på plattan mot 100 mm cellplast.?
 
Läste på lite bättre och det är ju marken under plattan som kan bli för varm om man har för lite isolering.
När man sen slår av värmen på våren kan fukt vandra upp i grunden..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.