Hej.
Håller på att lägga klinkers på garagegolvet, är nästan klar med hela läggningen på golvet, återstår att foga och sätta plattraden nederst på väggen.

Men här börjar mitt dilemma, i vilken ordning brukar man normalt göra, klinka golv och plattraden på väggen helt klara och foga rubbet, eller foga golvet först, sätta upp raden med plattor på väggen och sen foga det för sig?

Spelar det någon roll?
Det enda jag kan känna är att fixen är grå och fogen är svart, så man får vara lite försiktig så man inte klabbar fix på fel ställe på golvet.
 
C
Golv-väggvinkeln skall ju fogas, i golvets färg om fogfärgen avviker, vilket förutsätter att väggen är fogad.
Så sättningen helt klar först, sen foga - vägg först och golv + golv/väggvinkeln sen. Torka/tvätta och sen allra sist mjukfogen i vägg/väggvinkeln.
Så har jag gjort iallafall.
 
  • Gilla
Klövbo
  • Laddar…
Alla plattor och fog är det samma, även mjukfogen är köpt specielt för att ha samma färg som hårdfogen.

Hur jag än vänder på det så får jag göra golvet i omgångar, tror inte jag ger mig på att foga 50kvadrat + väggplattorna i ett svep.
Men det är kanske lämpligast att börja med att foga plattraden på väggen runt hela garaget innan jag ger mig på golvet.
 
Ta me dej vägg å golv i samma svep så långt du orkar.
Så slipper du söla på de redan fogade sen.
Sen bara fortsätta när orken kommer tillbaka :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.