Platon eller liknande direkt på betonggolvet i källaren, därefter cellplast och överst ett laminatgolv, lät som en enkel lösning mot fukt, men ju mer jag läser om hur man lägger ett platongolv så blir jag tveksam både till jobbet och kostnaden. Skulle klinkers direkt på betongplatta lösa alla problem? Även när betongplattan bevisligen drar upp fukt? Om det är så, blir det ett kallt golv, men hellre det än ett fuktskadat hus. Betongplattan är oisolerad från 70-talet. Kan någon råda mig skulle jag vara tacksam.
 
Båda konstruktionerna fungerar väl? om Du lägger platon som man ska med ventilation upp i socklarna. Vi har laminatgolv som ligger på frigolitskivor med platonmatta under, med vattenburen golvvärme i frigoliten. Fungerar utmärkt men vi hade ingen fukt alls i våran platta när vi kollade iofs.
Klinkers blir som Du skrev kallt att gå på men det blir laminatet också utan golvvärme förmodligen även om frigoliten isolerar.
Annars klarar ju klinkers fuktvandringen bra så det är ett bra alternativ i en sån källare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.