Klinkerramen i duschen sitter i nivå med klinkersen eller 0,1mm över, detta gör att det alltid blir en pöl vatten som inte rinner ned. Fallet är åt rätt håll men inte speciellt kraftigt. Jag inbillar mig att om jag kunde sänka klinkerramen 2mm så skulle allt blir bättre. Kan man demontera klinkerramen utan att skada tätskiktet, det är Maxit folie och purus golvbrunn och klinkerram 150*150.
 
Att svara på det är fullständigt omöjligt utan bilder,så släng in några.
 
Du borde kunna se hur mycket fix som finns under ramen. Man behöver nog för det mesta ha mera fix under ramen än under intilliggande klinker. Troligtvis bara att kratsa ur fogen, lirka lös ramen ( akta så inte klinkers spricker i kanten ), kratsa bort lite fix och montera ramen igen m fix o fog (ej mjukfog).

sänt from my fån
 
Här kommer två bilder.

Är det så enkelt att det bara är att kratsa ur fogen och lirka bort den, ramen sitter ju i fix? Hur får jag bort gammal fixen så jag kan sänka den 1-2mm och dessutom få dit nytt fix?

IMG_1414-liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1415-liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har du ju inte lagt någon bild där silen är borttagen så vi kan inte se hur det är under. Det går nog inte att lossa ramen så att du kan återanvända den. Köpen ny, och skrapa ur fogen runt ramen försiktigt så du inte skadar kanterna på plattorna skrapa sedan försiktigt ner ytan utan att komma så djupt att manschetten skadas prima och på med fix. Det finns enkla handverktyg för att rensa fogar med.Har du en Multimaster så finns det ett verktyg till den.
 
Tack för tipsen! Det finns 2-3mm fix under ramen så det borde inte bli bekymmer att sänka bara fixen är bortskrapad.
 
Försök att lyfta 1 hörn försiktigt från insidan. Bara greppa m tex en skruvmejsel under metallramen och lyft rakt upp. Har du tur då släpper ramen lätt. Fix biter inte speciellt bra på metallen.
Om ett hörn släpper då är det bara att fortsätta försiktigt med de andra.
sänt from my fån
 
Jag tycker nog att det låter som onödig stor risk för liten vinst. Risken att få en ful fog eller ännu värre skadat tätskikt där det är som viktigast att det är helt låter orimligt stor i förhållande till en ev vinst av sänkt ram. Jag skull låta det vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.