Läste i senaste numret av Gör Det Själv där de visade ett smart system för att lägga stora klinkerplattor plant!

Det är ett system som heter Easy Level nivåsystem som finns på http://www.byggtillbehor.se . Har försökt söka på google och byggahus.se om någon använt detta men hittar inget!

Är det så bra som det sägs? Jag är nervös inför första gången jag ska klinkra och har 30x60 plattor, funderar seriöst på att köpa dessa och prova!

En nackdel jag kan gissa mig till är att då man använder tången till att lyfta närliggande platta i våg så borde väl det dras in luft i fixet, finns risk för att plattan inte fäster ordentligt?
 
Ser ju smart ut, har dock aldrig sett det i verkligheten.
 
tänkte använda typ samma system till mina 600*600 plattor och flytfix... får se hur det går, om en månad vet vi..:)
 
Lmob skrev:
tänkte använda typ samma system till mina 600*600 plattor och flytfix... får se hur det går, om en månad vet vi..:)
Du får väldigt gärna uppdatera med åsikter, tankar och bilder!

Har själv tänkt prova detta!

Du skrev liknande system, någon länk till detta?
 
Bör väl kunna funka, men det förutsätter ju att man vill ha så smala fogar.
 
Bergling skrev:
Bör väl kunna funka, men det förutsätter ju att man vill ha så smala fogar.
I texten står det att man kan göra som vanligt ned kakelkryss för att får större fogbredd
 
T
Bergling skrev:
Bör väl kunna funka, men det förutsätter ju att man vill ha så smala fogar.
Du kan ha breda fogar med om du vill med det systemet.
 
Lmob skrev:
[länk]
vet inte om det är samma tillverkare men denna modell ser lite simplare ut..
Jag tycker det ser ut som samma.

Jag ser fram emot ett utlåtande! :)
 
Har en kompis som är plattsättare som berättade om det här (eller ett liknande) systemet för säkert snart ett år sedan. Han tyckte det var hur bra som helst.
 
Lmob skrev:
[länk]
vet inte om det är samma tillverkare men denna modell ser lite simplare ut..
Det där är Raimondis system. Rubi har ett likande, men baserat på upp- och nedvända koppar. Jag har lagt 120x60 cm plattor med Raimondis kilar. Finns för väggar och golv.


lorens skrev:
Läste i senaste numret av Gör Det Själv där de visade ett smart system för att lägga stora klinkerplattor plant!
Det är ett riktigt bra hjälpmedel för att undvika fula och irriterande nivåskillnader plattorna emellan, men garanterar på inget sätt att plattorna ligger plant, dvs utan fall. Ibland kan man (läs: jag) råka ut för att kakelfixet drar plattorna olika. Det handlar om en ynka milimeter, men ändå... Så att även om man lagt plattorna perfekt, så ligger någon inte helt perfekt dagen efter. Raimondis system är ovärdeligt då.

http://www.youtube.com/watch?v=OWtILNc5qVc
 
Jag är helt såld efter jag sett filmen du länkat isolde! Detta kommer inhandlas!!

Vet någon var man beställer/köper detta billigast?
 
Jag fick detta system (eller ett liknande) visat för mig strax efter att jag satt 30x60 plattorna i vårat badrum. Rätt vansinnig blev jag för att de inte informerade mig om detta INNAN/NÄR jag köpte plattorna. Pratade med en kille som varit plattsättare och nu är konsult på området, flitigt anlitad av försäkringsbolag bl.a. Han sa att han kör med det själv och att det var riktigt bra (om det var samma som i gör-det-själv eller annat märke ska jag dock låta vara osagt)

Dock viktigt att använda rätt fix, jag har för mig att han sa lätt-fix. Men jag kan minnas fel här. Det borde ju dock framgå av Gör-det-självs artikel.
 
Ja, det stämmer. Det stog något om lätt-fix eller så!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.