Efter månader av sena kvällar av läsning på forumet är det dags att skriva själv, naturligtvis får det bli en fråga till att börja med :)

Jag och min tilltänkta fru har skaffat hus som vi nu tänker börja renovera.
Huset är ett timmerhus byggt eller flyttat till platsen ca 1870. Måtten är ca 9,5x8m i plan, 1 1/2 plan.
Huset står på en gjuten betonggrund från 1940 då man grävde ur källaren. Grunden står till stor del på berg, men ca 1/3 av grunden har ståhöjd och har använts som matkällare (berget gör att temperaturen jämnas ut över säsongerna, ca 12 grader nu med 22 grader ute senaste veckan).
Alla bjälklag är isolerade med sågspån, med uppbyggnad underifrån: 1. Bottenbrädor, 2. Papp, 3. Sågspån 150mm, 4. Golvbrädor 5. (Golvmatta i vissa rum, sedan renovering 1940?)

Vi har tänkt renovera huset utan diffusionsspärrar och med material som andas, tex linisolering, papp, sågspån osv.

Till frågan:
Vår renoveringsplan för ndervåningen innefattar:
- ca halva våningsplanet, 35m2, blir kök/matrum med plankgolv och golvvärme.
- andra halvan av våningsplanet (hall, toalett och tvättstuga/groventre) får klinkergolv.
I badrummet ser jag nyttan med tätskikt pga duschen. Men i övrigt vill vi ha så öppet som möjligt avseende fukttransport från källaren, alltså att golven får andas så att inte fukt stängs inne och "däms upp".

Min utgångspunkt är att ha en liknande uppbyggnad av golvet som den som redan finns, men göra golvet tjockare (ökad isolering i form av linisolering). Och sedan någon form av klinkergolv med vattenburen golvvärme ovanpå bjälklaget.

Hur åstadkommer man ett klinkergolv som andas? Helst kombinerat med hyfsad förmåga att täta ev vattenläckage/-spill från att nå golvisoleringen.

Finns det någon som har goda/dåliga erfarenheter av liknande sätt att bygga?
Tacksam för tips och åsikter!

(Jag har sökt på forumet kring detta och hittat en hel del, men inte hittat svaren...)
 
Redigerat:
Isoleringen kan du göra med cellulosa med salt och klinker är inte ett bra kombination med trä ska du ha klinker så bör du gjuta en betongplatta.

Diffusion går åt alla håll olika sommar vinter så se upp
 
Du menar att man skulle gjuta en betongplatta på bjälklaget? Eller ett gjutet valv som ersätter träbjälklaget?

Tanken har slagit mig och jag är inte oäven att göra så.

Att fuktvandringen går åt olika håll beroende på årstid bör (väl) åtminstone vara ett mindre problem med en konstruktion som tillåter fukttransport och med isoleringmaterial som kan ta upp och avge fukt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.