Vill bara varna för att köpa för billigt klinker. Hittade ett fint 20x20 i en bygghandel och de sålde den till ett bris som var ca 50 % mot i en "riktig" kakelbutik. Nu visar det sig att efter några års användning så uppstår div skador. Man tappar saker och det går bort bitar av ytskiktet. Köper man en klinker med högre kvalitet så får man ofta en platta som är helgjuten och som ser likadan ut om det går bort en flisa. Jämför med parkettgolv, hög kvalitet och trä i ett tjockt skikt och laminat, tunt skikt. Många ggr är det den enkla, ofta turkiska, plattan som säljs billigt på Bauhaus, Byggmax, Krauta etc. Kvalitet går ibland inte att sälja billigt. Tyvörr stämmer ibland devisen: Köper billigt köper dyrt. :'(
 
yonna skrev:
Intressant ... jag kollade runt om ganska flitigt innan jag köpte 55 kvm klinker ... fick genomgående svaret att kvalitén inte slog igenom på priset utan att det var utseendet/modernt mönster som var det utslagsgivande.

Nu blir jag riktigt orolig. Jag köpte ett utgående mönster/färg av märket R.A.K. Ceramics, made in U.A.E (var nu det ligger ...?) och betalade halva priset. Dock via seriös golv/kakelbutik.
U.A.E är nog Förenade Arabemiraten...
 
Intressant, kanske värt att göra ett slagtest för att se hur det ser ut när en flisa går ur (innan man köper).
 
Keramiska material går ju sönder .
... vad är kvalitet på en klinkerplatta? Enlig min mening kvalitet betyder också hur tjök den är, om den håller jämna måt, om det inte finns allt för stor färgskillnad i samma paket, glasering- ytans finish. En fördel är att välja en platta som är inte glaserat i kontrasterande(?) nyans = ungefär samma färg över som under. Då blir slagmärken inte så synliga. Oftast tänker man på övansidans utseendet i första hand och ingen uppmuntrar en för att titta på materialet som finns under glasyren = om det är stor kontrast i färg. Den upptäcker man först när en flisa har gått av. Själv har jag inte tänkt på det heller men hade tur.
Material i hårdbränt klinker måste hålla en bra kvalitet för att bli hårdbränt (den sorten för läggning ute och övanpå golvvärme ). Det är nog inte dumt att titta på över- och undersida av en platta - färgkontrast? Något att tänka på när man handlar?
gaia
 
Bob_the_builder
Så sant, så sant...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.