Håller på att lägga klinkers på källargolvet. Inget våtrum eller tätskikt, utan direkt på betongplatta.
Hantverkaren lämnar ett mellanrum under alla dörrar, typiskt då mellan två rum. Han menar på att jag senare ska lägga en tröskel där.

Min fråga är varför hantverkaren gör så? Jag hade gärna velat skippa tröskel och bara köra på med klinkers hela vägen. Är det lättare för hantverkaren att göra så här, är det vanligt att man gör så? Nu är det ju för sent att ändra, men vill ändå veta...
 
  • Nylagt klinkergolv med avståndstag på betongplatta, upphöjt utrymme utanför dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Tänker som du. Har själv klinker utan tröskel i källaren mellan flera rum. ser inga problem med det, men det är svårare att få till plattorna, att alla plattorna hamnar parallellt med alla väggar osv.

I något av rummen finns en smal metallist mellan rummen, främst för att det var 2 olika sorters golv.

Badrummet har dock tröskel, känns rätt med tanke på att hålla vatten inom badrummet om det skulle behövas.
 
B BSOD skrev:
Tänker som du. Har själv klinker utan tröskel i källaren mellan flera rum. ser inga problem med det, men det är svårare att få till plattorna, att alla plattorna hamnar parallellt med alla väggar osv.

I något av rummen finns en smal metallist mellan rummen, främst för att det var 2 olika sorters golv.

Badrummet har dock tröskel, känns rätt med tanke på att hålla vatten inom badrummet om det skulle behövas.
Attans, så jag hade klarat mig utan trösklar :(
Hepp, vad gör man nu? Skälla lite på hantverkaren mest för sakens skull, sedan gå och köpa trösklar och se glad ut? :)
 
Rickard.
R ravve007 skrev:
Skälla lite på hantverkaren mest för sakens skull, sedan gå och köpa trösklar och se glad ut? :)
Vad hjälper det?

Det är inte fel det hantverkare gjort på något sätt och vill man ha det på ett specifikt sätt så måste man säga det INNAN.
 
Kommer du ha en dörr där eller skall det vara öppet?
 
tensiden tensiden skrev:
Kommer du ha en dörr där eller skall det vara öppet?
Vi kommer att ha dörrar på alla ställen där han har gjort så, med undantag av just det stället som visas på bild ;)
Vad spelar det för roll om man har en dörr eller inte? Bara så jag förstår..
 
R ravve007 skrev:
Vi kommer att ha dörrar på alla ställen där han har gjort så, med undantag av just det stället som visas på bild ;)
Vad spelar det för roll om man har en dörr eller inte? Bara så jag förstår..
Med en dörr ser det och upplevs lite mindre konstigt med en tröskel än utan dörr. Men inte för att det hjälper just här.

Antingen får du väl be honom knacka bort lite av plattorna och försöka lägga hela längder just där. Eller så får du be honom sätta en tvärgående bit så det blir som en fris (typ).

Vi höll på att få liknande mellan två rum, men det löste sig med lite dialog kring utförandet. Men hantverkarna vill jag minnas var starkt inne på tröskel till dess vi sa annat.
 
Är det en dörrkarm i detta hålet?
isf förstår jag om han gjort så om ni inte avtalat något innan läggningen började.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.