Håller på att installera en Contura 520T i huset, nybyggt LB-Hus. Men det har slarvats med underlaget (betongen) där kaminen ska stå och det är underlaget är ojämt.. :(
Och därför funderar vi på att lägga in klinker, samma vi har i hallen, och därmed också göra det vågrätt samtidigt. FRÅGAN ÄR om dels klinkersen håller, och om spacklet, fogmassan osv man har under gör det? Kamin 210kg plus skorsten blir en del vikt...
 
Det är nog inga problem, jag fräste upp parketten och lade 6mm gips på betongplattan därefter bara fix och klinker.  På detta har vi vår contura 560T...och proveldat har vi också :)
 
  • kamin.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Wow! Snyggt, ser ju ut precis som vi hade tänkt! med 6mm gips menar du en skiva antar jag?
 
det är inga problem att sätta klinkers. skulle nog ändå flytspackla först så att klinkern inte tandar.
 
martin1g skrev:
Wow! Snyggt, ser ju ut precis som vi hade tänkt! med 6mm gips menar du en skiva antar jag?
Ja, gipsskiva var det.
 
Har idag talat med LB-Hus och de ska skicka hit murare (?) som ska flytspackla golvet på den platsen, vad nu flytspackla innebär?? :-? Men de ska alltså rätta till golvet så klinker kan läggas där - gött! :)
 
Om du skall lägga klinker själv kan du applicera fixen på både underlaget och plattorna, då minskar risken för luftfickor under plattorna, vilka kan göra att de spricker vid höga belastningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.