Ska snygga till i källaren. Köpt ett billigt klinker som jag offrar när golvet ska bilas upp och vattenburen golvvärme ska in. Men det projektet ligger något år fram i tiden.

Nu undrar jag om någon har tips hur man snyggast renoverar runt en gammal golvbrunn. Svärfar har helt sonika satt en ny rostfri golvsil över den gammla golvbrunnen, men det krymper ju själva brunnens diameter från 240 mm till 150 mm. En gammal gjutjärnsbrunn är ju inte direkt genomtänkt för att lätt rensas. Så helst av allt vill jag behålla själva golvgallret så man kommer åt ordentligt.

Undrar nu om det finns mindre "förhöjningsramar" även för gamla gjutjärnsbrunnar? Jag har letat men inte hittat mindre än 25 mm hos Rinkaby. Jag ska ju bara "upp" klinkrets tjocklek + någon mm för fixet isåfall.

Någon som vet "hur man brukar göra"?? Blir det att skära runt, eller lägga fox/fix i en svag lutning mot befintlig sil??

:D Erber
 
Rummet är alltså ett gammalt våtutrymme i källaren. Idag är det målat betonggolv. Det var tänkt en gång att vara badrum/tvättstuga, men har aldrig använts till det. Därav hamnade denna under BADRUM.
 
B
om du bara ska upp några milimeter. ta och spackla bara runt brunnen.
är ju gammal modell på golv brunnen blir svårt att hitta exakt rätt modell av förhöjning.
 
Jag stötte på en skön lösning på ett jobb. Någon hade kapat bort botten på en kastrull, ställt den på plats i brunnen och sedan gjutit in hela klabbet med kastrullhandtag och allt...
 
Sätt bara en ny rostfri sil över, som din svärfar. Men det finns sådana som är klart större än de du talar om. Har sett större på Bauhaus, och K-rauta har jag för mig. Annars finns de garanterat i din likala kakelbutik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.