Hej har en toalett på övervåningen som ät från 1974. På golvet är det plastmatta som är I bra skick och känns stabilt att gå på ( sviktar inte) vill gärna fräscha upp toaletten och tänka lägga klinker på mattan direkt. Läst en del och även frågat en plattsättare men får lite olika svar. Är det någon här som har erfarenhet av det och kan hjälpa mig?
Evigt tacksam för all hjälp.
 
Tja, det beror väl på vad syftet är...

Jag har själv lagt kakelmosaik på en liten toalett direkt på plastmatta från - 73, som en tillfällig uppsnyggning... Nu är det närmare 10 år sen dock, men jag kan inte se någon påverkan på mattan alls... Alla kakelplattor sitter kvar... Men de senaste 5 åren har det varit mer sminkrum än toalett...
 
Tanken är väl bara fräscha upp. Det ät ingen våtrum utan bara en toalett och handfat. Läst lite att mattan rör sig och då kan det bli sprickor I fogen. Men enligt plattsättaren är det ingen risk
 
I mitt fall är det klent träbjälklag över krypgrund, så absolut sämsta förutsättningarna... Mattan dock är brutalt kraftig, så är det samma typ ser jag ingen anledning till att det ska röra sig för mycket...
 
Varför inte bara ta bort mattan om det ändå inte är ett våtrum.
 
Är det bättre att ta bort mattan? Tänker att jag inte har någon aning om vad som finns under och i värsta fall måste jag regla och lägga nya golvskivor.
 
BirgitS
Numera så räknas ju toaletter som ett "halvt" våtrum där det ska vara tätskikt på golvet med uppvik 5-10 cm på väggarna eftersom en del större vattenskador inträffar när det har varit droppläckage i någon rörskarv och vattnet har runnit ner i bjälklagret och ställt till mycket skada innan man upptäcker det efter några år.

Men du får ju fortsätta att ha en gammal toalett med stora åldersavdrag om någon händer, om du föredrar det framför att göra om ordentligt nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.