hej!
håller på och renoverar min hall där det idag ligger en plastmatta på ca 10-12 kvm. är det ok om klinkar rakt på mattan eller måste man riva bort den? mattan i huset har luggit sen 79 då hust byggdes.. jag slipper helst och försöka ta bort mattan då sitter som h.lvete hårt (ursäkta utrycket) :( eller kan bara inte "rugga" upp mattan å sen köra så det ryker.................
jätte tacksam för svar

//Ronny
 
Plastmattan kommer att fjädra lite och risken finns att åtminstone fogarna spricker.
Prova med en barkspade, en drar och en skär/hackar.

Protte
 
Tjena

Jag har lag klinkers på ett antal plastmattor/Linoliummattor med bra resultat. Typ 20st. Alla kök och hallar i alla lägenheter jag bott i + hemma hos ett par polares. =)
Har inte ruggat ytan innan. Men kört med modell bättre fix, flexibel Casco multifix.

Det enda viktiga är att kolla vad som är under mattan. Är det betong eller gips går det kalas, men är det spånskiva eller trägolv på 60cc bjälklag.så går det inte. Då kommer plattorna troligen att lossna. (Gjorde det misstaget en gång vilket var j*kligt surt). Då får du dra på ett lager golvgips först. Har även hört att det funkar med renoveringsrips. 6mm. Har dock inte testat det.

Du får tänka på en höjning av golvet på ca 3cm med gips + klinkers. Det kan bli problem i kök att få in diskmaskin, kyl och spis på sina platser (Gjorde det misstaget också.. fick köpa en lägre kyl SURT)

Använd en fog som är något flexibel också så slipper den spricka om mot förmodan plattorna rör sig.

Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.