Hej,
Har köpt ett hus från -76 som har en uthyrningslägenhet. I lägenhetens duschrum har nu några klinkersplattor släppt från underlaget. Dessa plattor är precis innanför dörren och ca 2,5 m från duschutrymmet. Enl. nyligen samtal med tidigare ägare har dessa släppt förut och satts tillbaka igen av en plattsättare. Inget jag tyvärr visste vid köptillfället...
Det är tydligen ingen fuktspärr då dessa är lagda mot gjuten betongplatta. Vattenburen golvvärme är ingjuten i plattan. Badrummet är för övrigt fräscht och visar inget tecken på vattenskada. (Är ju dessutom besiktat för ca 1 år sedan i och med vi köpte det.) Badrummet är beläget i källarplan på huset.
Till min fråga: Ska jag "bara" ta loss de lösa klinkerplattorna, göra rent och återmontera dem med fix och fog för att köpa lite tid eller bör jag göra något mer?
Tanken är att när denna hyresgäst flyttar, vilken sker inom 1-2 år, riva upp allt och lägga fuktspärr och nytt klinker.
En tanke är att när detta gjorts ställa dit en duschkabin för att säkra upp att vattnet hannar där det ska. Ev. Ställa dit kabin redan nu. Nuvarande hyregäst är mkt pålitlig och sköter lägenheten exmplariskt.
Tacksam för input.
 
Gör som du tänkt, räcker utmärkt med tanke på den plan du har.(y)
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P Pettsson76 skrev:
Tanken är att när denna hyresgäst flyttar, vilken sker inom 1-2 år, riva upp allt och lägga fuktspärr och nytt klinker.
I källare med oisolerad platta och risk för tillskjutande fukt underifrån brukar man bara ha tätskikt i duschen.
 
  • Gilla
Pettsson76 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Jag hade bara lagt tillbaka plattorna och inte gjort något mer och absolut inte rivit upp ett fungerande golv.

Staffan
 
  • Gilla
Pettsson76 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Då kör jag på min plan med undataget att jag river upp och gör om totalt.
En annan fundering:
För att få ett "modernare" golv (brunbeige idag), kan jag lägga klinker på klinker och lägga en förhöjningsring vid brunnen? Det finns utrymme för både toalett- och handfat samt tröskel.
Har läst att det är möjligt. Givetvis förbättras ej fuktskyddet då, men det känns fräschare.
Vad tror ni? Hur gör man i så fall? Slupa gammal klinker och använda primer?
 
Det går säkert utmärkt.
Jag skulle dock kolla efter en diffusionsöppen primer så man inte bygger in ett nytt tätskikt i golvet
 
  • Gilla
Pettsson76
  • Laddar…
H hjalle74 skrev:
Det går säkert utmärkt.
Jag skulle dock kolla efter en diffusionsöppen primer så man inte bygger in ett nytt tätskikt i golvet
Det låter vettigt! Tack för rådet!
 
Kan rek att rengöra bef golv ordentligt, sen prima, sen göra en tunn spackling med samma fix du ska lägga plattorna i.
Låt torka, ny primer, sen lägg plattorna.
Vitsen med tunnspacklingen är dels att få bra fäste, men även att man spacklar igen fogar och ev fogsprång, som
kommer underlätta läggningen av den nya klinkern.
 
  • Gilla
Pettsson76
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Kan rek att rengöra bef golv ordentligt, sen prima, sen göra en tunn spackling med samma fix du ska lägga plattorna i.
Låt torka, ny primer, sen lägg plattorna.
Vitsen med tunnspacklingen är dels att få bra fäste, men även att man spacklar igen fogar och ev fogsprång, som
kommer underlätta läggningen av den nya klinkern.
Bra tips, tack! Ska jag använda någon speciell primer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.