Hej!

Vi har en liten (knappt 2 kvm) hall eller köksentré i vilken det nu ligger ett gammalt plankgolv. Det har förmodligen legat en matta eller nått sånt på tidigare. Golvet är rätt grovt/ojämt och med stora springor. Vi vill nu lägga klinker i denna hall. Jag har förstått att nått hårt behöver man under klinkern. så nån typ av skiva då tänker jag. I och med att det förmodligen kommer komma in en del blöta och snöiga skor så får det inte vara allt för känsligt. Men det ska ju inte spolas vatten så nått våtrum är det ju inte.

Jag pratade med en allmänt kunnig kompis som föreslog att silvertejpa igen springor och runt upp mot väggarna för att sedan flytspackla. Uppepådenna sendan golvgips. och sen klinkers på detta.
låter det bra? nått mer som behövs?
vi har ca 4 cm upp till en undersida på en dörr. Så mer än så får det inte bygga.

mvh
 
Ska du flytspackla så behövs det ingen gips.
 
Jag hade nog lagt gips sen flytit på det, plankgolv känns inte ok som underlag för flyt.
 
Golvgips + primer räcker för klinkers i en hall. Om golvbrädorna är väldigt ojämna är det bättre att lägga en 12 mm k-plywoodskiva först. I så fall bör gipsen limmas mot plywooden. Flytspackel löser inte problemet med det ev ojämna golvet. Du har heller inget behov av fall.
 
J justusandersson skrev:
Golvgips + primer räcker för klinkers i en hall. Om golvbrädorna är väldigt ojämna är det bättre att lägga en 12 mm k-plywoodskiva först. I så fall bör gipsen limmas mot plywooden. Flytspackel löser inte problemet med det ev ojämna golvet. Du har heller inget behov av fall.
Hej!

tack!
detta låter ju bra. är dock rädd att det bygger för mycket med två skivor och klinker.
Hittade dock nått som heter "fibergipsskiva för våtrum" https://www.byggmax.se/fibergipsskiva-för-våtrum-m-m-p07540
Den står att den skall monteras direkt på reglar, så då måste den ju kunna hantera ojämnheter utan att spricka. Är det ett alternativ? att köra endast en sån direkt på plankorna och sen klinker på denna?


Ett gammalt orenoverat hörn av ett rum med slitna trägolv och gammal klinker, nära en vit radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Jag skulle rivit upp golvet, kollat över isoleringen och börjat om med underlag som passar klinkers.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag skulle rivit upp golvet, kollat över isoleringen och börjat om med underlag som passar klinkers.
Det är ju klart ett alternativ. Det känns dock lite för stort just nu. Så det finns en överhängande risk att det tar yttligre fem år innan det händer nått....
 
S
I irs skrev:
Det är ju klart ett alternativ. Det känns dock lite för stort just nu. Så det finns en överhängande risk att det tar yttligre fem år innan det händer nått....
Ser ju annars ut som en fungerande entré med en trasmatta som passar ett äldre hus. ;)(y)
 
på en så liten yta med dessa förutsättningar hade jag gjort enligt följande , masonit- primer-armering-flytspackel- klinker.
Säkert inte "korrekt" tillvägagångssätt men bygger lite och kommer hålla på en så liten yta.
 
J justusandersson skrev:
Flytspackel löser inte problemet med det ev ojämna golvet
Va, det är väl just det spacklet gör?
 
I irs skrev:
Den står att den skall monteras direkt på reglar, så då måste den ju kunna hantera ojämnheter utan att spricka. Är det ett alternativ? att köra endast en sån direkt på plankorna och sen klinker på denna?
Jag hade flytspacklat direkt på plankorna, går snabbt och blir plant, stumt och bra.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Precis primer och flytspackel med lite armering i.
 
Funderat på golvvärme?
 
Brädgolvet ser inte så dåligt ut. Det räcker med 9 mm golvgips och primer under klinkerplattorna.
 
Microkatten
Hur du bör göra kan bero på en del saker. T.ex. vad det är för grund, hur gammalt ditt hus är, fuktstatus, vad du vill göra med det gamla brädgolvet., osv. T.ex. kan golv och andra konstruktioner i gamla hus behöva andas, och då bör du tänka två gånger innan du använder diffusionstäta material som betong och cement. Har du däremot en betongplatta under golvbrädorna, så kanske du istället bör riva upp brädorna och flytspackla. Att ha trämaterial mellan två täta skikt är inte så bra.

I princip kan jag nog hålla med @justusandersson, gör det så enkelt som det går. Vill du - eller någon framtida ägare - t.ex. kunna ta fram brädgolvet igen i framtiden så kanske flytspackling inte är ett bra alternativ, då är det betydlig enklare att lyfta bort gipsskivor den dagen trägolvet skall komma i dagern igen. Och större chans att det inte har ruttnat upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.