Hej!

Är det möjligt att lägga golvvärme/flytspackel/klinker på C/C 60?
Ovan reglarna är det 22mm spåntat golv, kan man lägga golvgips på detta för att förstärka?
Eller är det bara c/c 30 som gäller???
//Funderande
 
Från bkr

Skivkonstruktioner på golv består vanligen av
22 mm golvspånskivor* på bjälkar med cavstånd
mellan 300 och 600 mm....

....Vid c-avstånd mellan bjälkar större än 600
mm ska bjälklaget förstärkas med kortlingar,
centrumavstånd 300 mm.
Kartongklädda gipsskivor ska inte användas
i golvkonstruktioner.
 
Klart det är möjligt, men risken att det senare spricker och blir otätt ökar. Det handlar om att eliminera svikt.
Jag skulle regla cc30.
 
Inte helt rätt men jag har sett mycket klinker på cc600, gör undrverk om man limmar en golvgips och använder en bra flexfix
 
Nu när jag har rivit det spåntade golvet så stötte jag på funderingar...
Ovan golvbjälklaget ligger det masonit och ovan reglarna ligger det 40mm regel och på detta ligger det spåntade golvet. Detta för att få en luftspalt till vårt luftburna värmesystem där varm luft pressas ut i golvsocklarna, i spalten är också vattenledningarna dragna. Det luftburna ska ersättas med golvvärme i badrummet så själva luftspalten har jag ingen nytta av, förutom till vattenledningarna.
Ska jag lägga golvspån direkt på reglarna eller kan jag behålla mellanrummet? Om jag tar bort distans reglarna så har jag 40mm ytterligare att bygga golv på, kanske gips på golvspån?
Jag har en offert från en plattsättare som förutsätter golvspån, de ska då flytspackla 12mm med inläggning av värmeslingor och sedan klinker.
//Funderande
 
Tossegubbe. Varför ska man chansa och använda golvgips i våtutrymme? Varför inte använda Humiboardskivor istället?
 
Med Ardex K75 Bjälklagsförstyvning + primer och rotnät skall skall c 600 gå bra. Har själv använt det utan problem. Använde då 16 mm golvvärmeslang så spackeltjockleken blev ca 30 mm.
 
Pulser skrev:
Tossegubbe. Varför ska man chansa och använda golvgips i våtutrymme? Varför inte använda Humiboardskivor istället?
Det finns ju faktiskt golvgips avsedd för våtutrymme så den vanliga väggskivan är ju inte att rekommendera på golv då den är klenare.

Dock ska det med de flesta fabrikat räcka med cc600 och fiberflytspackel men i de flesta fall armeringsnät också.
 
Ja det Paul skrev...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.