Jag håller på med en balkong, i betong, och har fått ett problem jag inte vet hur jag ska lösa på ett hållbart sätt.

Förra året hjälpte en plåtslagare mig att fästa en dropkant runt balkongen, direkt på betongen. Efter det flytspacklade jag hela balkongen, inklusive en bra bit ut på dropkanten (men fortfarande innanför balkongen). Tanken är att nu sätta klinker, men då insåg jag ett problem.

Det visar nu sig att betongen inte var helt perfekt jämn eftersom plåten inte ligger emot hela vägen. Detta gör naturligtvis att flytspacklet spricker av rörelsen när jag ställer mig på spacklet som är ovanpå plåtkanten.

Misstänker att det inte är speciellt bra att sätta klinker på detta, men vad gör jag åt det?

Kan man spruta in något väldigt löst under plåtkanten, typ fogskum, för att se till att den får full täckning under? Något annat?
 
Pu limma och lägg vikter på den skulle jag gjort sen kolla efter ett bra fix som kan ta lite rörelser
 
Desto mer jag tittar och irriterar mig på detta funderar jag på att göra om det helt. Om jag nu skulle få för mig att borra upp alla infästningar, hur bör jag sedan göra för att få detta perfekt?
 
Ingen som har någon bra idé? Jag kan väl inte vara den första som har en droppkant och vill sätta klinker på balkongen, delvis ovanpå denna?
 
Har nu tagit bort all plåt, skaffat sika t2 lim och tänkte nu sätta fast allt igen. Men jag fick ett annat grundläggande problem, hur öppnar jag plåttuben med limmet?? Någon som vet?
 
Jag har en betongbalkong med droppkant i plåt. Sedan byggdes det upp som ett badrumsgolv med tät folie för betongen var otät och det läckte i rummet under. Någon utjämning gjordes innan tätskiktet, även för att få rätt fall. Sedan klinker på allt, ända ut till kanten över plåten. Gjordes för fem år sedan och håller fortfarande.
 
Tror att ditt underlag var både jämnar och plåten bättre ditsatt än min tyvärr.

Men nu är rättningen inte långt borta. Har nu hel-limmat dit 2 av plåtarna och de sitter som berget och helt stumt. Verkar lovande!
 
Vad har du under balkongen?
Tänk på att du ev. kan behöva något tätskikt...
 
Har absolut tänkt lägga på ett tätskikt, men i mitt fall mer för att putsen under inte ska få skador eftersom jag bara har en entre under. Har köpt ett från weber som rekommenderas till just balkonger och som jag hoppas ska fungera bra, särskilt nu när limningen verkar bli mycket bra.

Tänk att man alltid ska behöva göra alla moment två gånger :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.