Hej! Vi har ett trähus från 1800-talet. På ovanvåningen har vi ett badrum med gammal plastmatta. Vi har tänkt att riva ut plastmattan och sätta in en ny våtrumsmatta som är godkänd som tätskikt och sedan sätta kakel och klinker ovanpå. Vad jag har förstått enligt branchreglerna (GVK) så behöver vi inte göra något mer med väggarna än att sätta gipsskivor och sedan plastmatta och kakel. Medan vi måste ändra reglar och plattor i golvet så de blir mer stabila innan plastmatta och klinker.

Vad tror ni om risken att klinker och kakel spricker pga rörelser i huset?
 
Jag tror risken är rätt överhängande i främst golvet om du inte förstärker, men allt beror ju naturligtvis på hur det är byggt. Flytspackla med armeringsnät istället för gips. Du kommer ju behöva ha fall mot golvbrunnen ändå? Dessutom måste golvbrunnen bytas om den är äldre än -94.
 
Jag har just gjort ett badrum i vårt 1800-talshus. Jag rev upp golvet och reglade cc30 + golvspån. Flytspackel med armeringsnät. Väggarna körde jag osb + gips. Mina väggar var lite svajiga. Jag fick köra en omgång extra med råspont + osb sen gips.

Mvh
 
Okej, som det ser ut nu ligger det spånskivor på reglarna i golv och vägg med våtrumsmatta på. Jag vet inte om väggarna i rummet är "svajiga". Jag har inte sett några sprickor i rummen på ovanvåningen. Däremot några på nedervåningen.

Förstår jag rätt att jag borde klä spånskivorna med råspont och osb innan gipsskivorna och våtrumsmattan om väggarna är "svajiga"?

Jag ringde GVK och frågade om jag borde ha konstruktionsplywood under gipsskivorna på väggarna (såg det på Äntligen hemma) men de sa att det inte behövdes. Men det var ju enligt deras branschregler, jag vet inte om de tog hänsyn till det estetiska, att kakelplattorna ändå kan spricka?
 
Redigerat:
Du behöver bara säkerställa att väggen är stabil helt enkelt. Mitt problem var att jag har 3.10 i takhöjd med dåliga väggar. Jag fick köra råspont för att stabilisera + att jag körde osb för att få en bra yta innan gipset. Om du har dåliga väggar så får du stabillisera dem, det kan räcka med osb innan gipset. Väggarna ska egentligen reglas cc30 numer.
 
Okej, vi håller på att riva ut badrummet och mattan nu och väggarna är ganska svajiga. De är reglade med cc60 och spånplattor på. Takhöjden är 2,5m.

Tror ni att det räcker att klä väggarna med osb ovanpå eller ska vi sätta in fler reglar först till cc30? Det får nog inte plats fler lager på väggarna.

Golvet vet jag inte om vi vågar sätta klinker på eller om man ska köra med bara plastmatta för säkerhet skull. Är det någon som har erfarenhet av klinker i badrummet på ovanvåning utan golvvärme? Blir det kallt?
 
Jag har erfarenhet av klinker på badrum på ovanvåningen. Jag har iofs golvvärme, men jag har provat med den avslagen. Allt är relativt, men visst känns klinkern ganska kall att gå på. Den antar ju samma temperatur som luften i rummet. 21 grader klinker är rätt kall att gå på barfota, men det är inte så farligt heller. Allt är relativt. Ska du ändå ha klinker på golvet så bör du ändå flytspackla, och då kan man ju lika gärna lägga ner en elvärmeslinga i flytspacklet, det kostar inte många kronor att hålla 24 grader i golvet istället för 21, men det är väldigt mycket skönare att gå på!

Angående väggarna så går det säkert fint med osb och därefter våtrumsgips, föredelen är ju att det är enklare att skruva upp handukskrokar, toalettpappershållare etc utan att plugga. Sen blir ju väggen stabilare också. Sitter reglarna bara fast ordenligt så tror jag inte du behöver oroa dig för sprickor på väggarna, detta förutsatt att huset inte sätter sig eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.