Hej. som rubriken anger så skulle jag vilja ha klinker bakom bastuaggregatet.
Detta av 2 anledningar, rev bastun för 16 år sedan, och ska nu återställa den. Lägger klinker på golvet nu.
1. Väggplåten har försvunnit.
2. Skulle bli snyggare med klinker istället för en sunkig plåt.
Så kommer frågan nu;
Kan man ha klinker på väggen eller måste det vara en plåt?

Tacksam för snabbt svar då jag håller på med bastun nu.
 
T Torparn61 skrev:
Hej. som rubriken anger så skulle jag vilja ha klinker bakom bastuaggregatet.
Detta av 2 anledningar, rev bastun för 16 år sedan, och ska nu återställa den. Lägger klinker på golvet nu.
1. Väggplåten har försvunnit.
2. Skulle bli snyggare med klinker istället för en sunkig plåt.
Så kommer frågan nu;
Kan man ha klinker på väggen eller måste det vara en plåt?

Tacksam för snabbt svar då jag håller på med bastun nu.
Självklart kan klinker funka, sätt dom på en gipsskiva så att fogarna inte spricker, så får du dessutom ytterligare isolering bakom mot träet.
 
  • Gilla
tmalmberg21
  • Laddar…
Ur brandskyddssynpunkt så tror jag att det går på ett ut.
Sen vet jag inte om varken plåt eller klinker egentligen bidrar med så mycket skydd, reglerna är väl att brännbart material inte får bli över 80 grader och en plåt eller klinker isolerar väl inte speciellt bra, om det är trä bakom så krävs nog tex minerit och luftspalt för att blidka en sotare. Men mot gnistor kan det ju ge ett visst skydd, samt att det ser trevligare ut.

I en bastu händer det väl ofta att man slabbar med vatten, jag skulle överväga att montera klinkers på en våtrumsskiva istället för på vanlig kartonggips av just den orsaken.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Självklart kan klinker funka, sätt dom på en gipsskiva så att fogarna inte spricker, så får du dessutom ytterligare isolering bakom mot träet.
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Självklart kan klinker funka, sätt dom på en gipsskiva så att fogarna inte spricker, så får du dessutom ytterligare isolering bakom mot träet.
Nej, gipsskiva är inte ägnad bakom klinker i bastu. Värmen leder till att skivan torkar och kan smula. De är inte specade för detta. Använd tex Masterboard och ett fix som är polymerbaserat tex Kiilto S2 DF.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.