Är just påväg att införskaffa ett lamhult från Smålandsvillan och pratade med en snubbe som är en hejare på klinker o sådant.
Vi hade tänkt klinka i hall och kök, dock sa han att huset kanske inte var anpassat för detta, då fick man "spackla upp", vilket skulle kosta en förmögenhet....

Någon med ett lamhult som har klinker i hall/kök? Har ni gjort något speciellt
Vet att man kan få det i våtutrymmen, men är det då special golv där?

Enligt klinker killen behövde man ha "CC30" och inte"CC60" reglar i golvet, annars sviktar det för mycket, är tydligen med vilket avstånd reglarna ligger på...
Kanske ett tillval?
 
Det kan vara bra att tänka på att klinkers känns rätt kalla om man inte har golvvärme.

mvh / Magnus
 
magg skrev:
Det kan vara bra att tänka på att klinkers känns rätt kalla om man inte har golvvärme.

mvh / Magnus
Men ack, så skönt dessa varma dagar... ;D
 
Nu tror jag har fått koll på det, oavsett vilken bredd man har på reglarna behöver man "döda" golvet som är av 22mm spånskiva.
Antingen flytspackal eller lägga golvgipps, det senare verkar varesig så dyrt eller krångligt....
Tror det får bli så. :)

Och nej, det blir ej golvvärme, dels för att det bygger så mycket att det kommer bli fult i övergångar och problem med trösklar o dörrar, dels för att vi har en frånluftspump och det skulle bli högre uppvärmnings kostnad om vi lägger in "ren" el.
Vatten golvvärme är inte o tänka på i detta skede, kanske om 10-20 år... :)
(När ekonomin stabiliserat sig och huset börjar nli färdigt ;) )
 
Ska du inte ha golvvärme så borde du strunta i klinker. Visst kan det vara svalt och "skönt" på sommaren, men vi har en ganska lång tid med kallare väder också.

Det ska vara skönt att gå in på toaletten/badrummet året om, för ett ouppvärmt klinkergolv är KALLT för trötta fötter att gå på.

Det finns faktiskt golvvärme med tunna elkablar som kan läggas direkt i fixet, vilket gör att det inte "bygger" något extra. Sedan kan du välja mellan fullvärme eller komfortvärme och stänger du av uppvärmningen på sommaren så spar du några kronor.

Alltså !
Ouppvärmt, plastmatta !
Uppvärmt, klinker !

Så skulle jag göra.

Ps. Har själv lagt in Höganäs golvvärme (tunna kablar) i ett badrum vi renoverade och där det inte fanns utrumme för extra bygghöjd. Har fungerat utmärkt och inte märkts något på elräkning jämfört med tiden innan renoveringen. Ds

Mvh Mattias

 
Paccus skrev:
Ska du inte ha golvvärme så borde du strunta i klinker. Visst kan det vara svalt och "skönt" på sommaren, men vi har en ganska lång tid med kallare väder också.

Det ska vara skönt att gå in på toaletten/badrummet året om, för ett ouppvärmt klinkergolv är KALLT för trötta fötter att gå på.

Det finns faktiskt golvvärme med tunna elkablar som kan läggas direkt i fixet, vilket gör att det inte "bygger" något extra. Sedan kan du välja mellan fullvärme eller komfortvärme och stänger du av uppvärmningen på sommaren så spar du några kronor.

Alltså !
Ouppvärmt, plastmatta !
Uppvärmt, klinker !

Så skulle jag göra.

Ps. Har själv lagt in Höganäs golvvärme (tunna kablar) i ett badrum vi renoverade och där det inte fanns utrumme för extra bygghöjd. Har fungerat utmärkt och inte märkts något på elräkning jämfört med tiden innan renoveringen. Ds

Mvh Mattias

Jo, det blir golvvärme i badrum, men i hall/kök, som blir 40 m2+ känns det lite kostsamt. Jag har tittat på golvvärme slingor som skll ligga i fixet, men den tunnaste jag hittade tror jag byggde 8 mm.

BTW: hur mycket räkanar du/ni med att vanlig klinker med fix bygger?
Jag fick av en plattsättare siffrorna: golvgipps 13 mm, fix ca 5 mm och klinker 6-8 mm... dvs 23 till 25 mm... Mer klarar jag nog inte...

Svärföräldrarna hade klinker i hall/kök och veresig jag eller de tyckte det var otrevligt...
 
det finns golvvärme som bygger 3 mm och det kommer från tohrin&tohrin och heter quicknet
 
Vad ska du ha för uppvärming? När du ändå bygger nytt så skulle jag slänga in vattenburengolvvärme i hela huset. Finns 12mm men det behövs många slingor då... men som sag du bygger ju nytt så släng du in 22mm i hela huset och lägg golv uppe på det. Radiatorer och kopparledningarna till dem är säkert minst lika dyra.
Jag skulle inte bygga nytt utan golvvärme.
 
Lowet skrev:
Vad ska du ha för uppvärming? När du ändå bygger nytt så skulle jag slänga in vattenburengolvvärme i hela huset. Finns 12mm men det behövs många slingor då... men som sag du bygger ju nytt så släng du in 22mm i hela huset och lägg golv uppe på det. Radiatorer och kopparledningarna till dem är säkert minst lika dyra.
Jag skulle inte bygga nytt utan golvvärme.
Jag veeeet!
Det skulle vara bäst med vattenburen golvvärme, tyvärr är huset levererat som det är utan golvvärme, det enda jag är ute efter här är lite "mysvärme", dvs bara så klinkerserna inte blir iskalla.
Jag har fått lite prisuppgifter på att lägga in "el-slang", med flytspackel går det på 10 000 sissodär *suck*....
 
Det är intressant hur många olika bud man får när man frågar om underlag för att lägga klinkers. Läste en broshyr från en ganska känd golvvärmetillverkare och de såg inga problem att lägga elvärme + fix + klinker direkt på en spånskiva i alla rum utom våtutrymmen.

Där rekommenderade de att man målar på ett tätskikt först.

När jag pratade me snubben i butiken så ville han att man först lägger på en gipsskiva och sen fix, golvvärme o klinkers... jo lycka till då hamnar golvet i vårat hus ca 1 cm ovanför dörrens underkant... :-X

Och jag frågade en "yrkesman" om att det måste vara cc30 på väggarna för kakel och han skakade på huvet... Om en vägg med cc60 + kakel skulle rasa in så tror jag nog mer på byggfusk än på kakelplattorna som boven i dramat.

/henrik & Co
 
Hej!
Man kan även fundera på vilka skador som skulle kunna inträffa och vad det kan kosta att få detta iordningställt. Tar försäkringsbolaget (del av) smällen om tvättrumsgolvet visade sig ha sprickor i fuktspärren och det är uppruttet i bjälklaget, pga om man lagt klinkers och inte haft cc30? På försäkringsbolagen har de "tekniker" som brukar uppskatta att man ringer och frågar INNAN!
mvh fiddeli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.