Hej

startar en ny tråd om råd!
Tanken från början var att flyta hela källaren sen måla, men tanken övergick till klinker istället!
Mitt källargolv idag är oisolerad platta på sandbädd/lera! Verkar vara torrt i marken, vi har lagt ner nya avloppsrör för ett år sedan och då såg/kändes marken torr ut iallafall! Frågan är om man kan bara slipa bort den gamla golvfärgen sedan slänga på någon fix och sedan är tanken klinker 30x30? Har läst att fogarna räcker som fuktvandring/ andas om man lägger klinker på oisolerad betongplatta? Har bara tvättstuga/förvaring i källaren. Källaren är ej uppvärmd så där är allt från 8-20 grader under året. Är inte ute efter perfekt resultat utan bara ett mer ok golv än målad betong. Sett att hornbach säljer klinker 30x30 7 mm tjock klinker för 99kr kvm så det blir typ material för hela källaren 10k ink verktyg. Tacksam för hjälp tips och råd

mvh
 
  • 8B11E738-2DF9-4BBA-B7A0-61C7E0CBB0DA.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är inga problem. Plattorna i sig är inte täta heller. Med 30x30 plattor behöver du ett rätt så plant golv, hur är golvet idag?

Rekommenderar någon form av nivåregleringssystem, det underlättar mycket för att få ett golv i nivå. Kom även ihåg att primea golvet innan och ha en bra skärare och köp en stenskiva till vinkelslipen.
 
B Byggareberg skrev:
Ja, det är inga problem. Plattorna i sig är inte täta heller. Med 30x30 plattor behöver du ett rätt så plant golv, hur är golvet idag?

Rekommenderar någon form av nivåregleringssystem, det underlättar mycket för att få ett golv i nivå. Kom även ihåg att primea golvet innan och ha en bra skärare och köp en stenskiva till vinkelslipen.
Golvet är ok plant tycker jag. Slipar ner dom värsta ojämnheterna med vinkelslip. Tänkte kanske kan använda 20x20 plattor istället? Lättare och få det i hyfsad nivå? Åter igen inte ute efter perfekt resultat bara ok:)
 
H Husärlivet skrev:
Golvet är ok plant tycker jag. Slipar ner dom värsta ojämnheterna med vinkelslip. Tänkte kanske kan använda 20x20 plattor istället? Lättare och få det i hyfsad nivå? Åter igen inte ute efter perfekt resultat bara ok:)
Ju mindre plattor desto lättare att få i nivå, med 20x20 plattor behöver du nog inte nivåsystem.
 
B Byggareberg skrev:
Ju mindre plattor desto lättare att få i nivå, med 20x20 plattor behöver du nog inte nivåsystem.
Ok då kör jag nog på 20x20! Fanns med för 99kr kvm. Men vilken fogbredd ska man välja?
 
H Husärlivet skrev:
Ok då kör jag nog på 20x20! Fanns med för 99kr kvm. Men vilken fogbredd ska man välja?
Smaksak! Ju bredare desto enklare att justera in raden om det blir tokigt. Jag hade valt max 3 mm för 20x20.
 
B Byggareberg skrev:
Smaksak! Ju bredare desto enklare att justera in raden om det blir tokigt. Jag hade valt max 3 mm för 20x20.
Super tack för svaren! Spelar det nån roll om plattan är frostsäker eller inte? Tänkte hur kallt själva golvet kanske blir om det lättare blir sprickor eller så?
 
H Husärlivet skrev:
Super tack för svaren! Spelar det nån roll om plattan är frostsäker eller inte? Tänkte hur kallt själva golvet kanske blir om det lättare blir sprickor eller så?
Du behöver inte plattor som är frostsäker, de läggs utomhus och på helt kallställda utrymmen.
 
  • Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
B Byggareberg skrev:
Du behöver inte plattor som är frostsäker, de läggs utomhus och på helt kallställda utrymmen.
Något speciellt fix och fog annars?
 
H Husärlivet skrev:
Något speciellt fix och fog annars?
Jag har bara använt Kiiltos fix, lim och fog i alla projekt och de har fungerat väldigt bra. Rekommenderar de starkt även om de är dyrare. Men som sagt ingen erfarenhet av de billigare märkena.
 
  • Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.