Jag funderar på att lägga in klinker innanför dörren i hallen för att sedan lägga in ekparkett i resten av hallen. Underlaget består av masonit som jag kommer lägga gips på för att sedan lägga klinkret på det.

Då är frågan, behövs det fuktspärr på gipset för att slippa problem med eventuell fukt vid blöta årstider?
//Tobben
 
T
Nej, inget tätskikt och ta bort bort masoniten!
 
Masoniten är svår att ta bort, då jag bor i en lägenhet och golvet är uppbyggt på följande sätt:

Överliggande golv, i detta fall klinker/parkett
Masonit
Ca 5cm grus
Betongplatta

//Tobben
 
Beror på om det finns värme under eller inte -rekommenderar fuktspärr inte roligt när plattorna släpper
på grund av att fukt blöter upp pappret på gipsen
 
Dra på primer på golvgipsen innan du sätter klinkret. Då har du ett litet skydd mot fukt + att fixet fäster bättre...Men att fuktspärra känns lite overkill

Lycka till!
 
Ingen fuktspärr men jag hade precis som tank skriver tagit bort masoniten och eftersom du då beskriver hur det ser ut så får man ner till betongen och gjuta upp istället för att komma i nivå och på så vis slipper du golvgipsen och det dyra limmet också.

Är ganska tveksam till att du uppnår tillräcklig böjstyvhet med att limma golvgips på masoniten och då är risken stor att klinker och fogar släpper och spricker sen och då får du göra om alltihopa från grunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.